15 citater af Elias Aslaksen til den søgende kristne

15 citater af Elias Aslaksen til den søgende kristne

Som en af hovedstøtterne i Brunstad Kristne Menighed var Elias Aslaksen den perfekte medarbejder for Johan Oscar Smith, og han havde en unik talemåde på møderne.

5 min. ·

Som en af hovedstøtterne i Brunstad Kristne Menighed var Elias Aslaksen den perfekte medarbejder for Johan Oscar Smith, og han havde en unik talemåde på møderne.

Aslaksen var en begavet taler og var dygtig med ord, men det var ikke dette som gav hans ord så meget dybde. Det var hellere en dyb ydmyghed og et liv med Gud, som var umulig at skjule. Disse citater viser en lille del af den visdom, og det liv, han havde fået del i.

Læs mere om Elias Aslaksen {link=/no/Tett-pa-livet/Biografi/Mon-hva-det-blir-av-denne-mann her.}

Hvorfor være kristen?

At være kristen er det eneste som kan gøre ethvert menneske, hvor ulykkelige og elendige de end måtte være, fuldt ud lykkelig.

Bed uafladeligt

Vil du have liv og atter liv, mere og mere, stadig fremgang, mere og mere renselse og finjustering, ligedannelse med Kristi billede – vil du stadig videre frem, skridt for skridt, så bed og atter bed, bed uafladeligt!

Gud giver den ydmyge nåde

Ydmyghed er grundloven for al frelse, og nu står det lyslevende for mig, at der i dybeste forstand ikke er nogen anden sag. Gud giver den ydmyge nåde, og hvad mennesker synes og mener om mig, spiller ingen rolle. Den stolte eller hovmodige eller overmodige eller selvkloge får Gud til modstander.

Ydmyghedens lov

Den sig selv – frivilligt går ned af egen drift – skal ophøjes. … Er man en lillebitte smule ydmyg, lykkes det en lillebitte smule, og er man ekstra ydmyg, lykkes det ekstra godt.

«Al ydmyghed og al sagtmodighed»

Der er ingen overdrivelser i Skriften. … «Al ydmyghed og al sagtmodighed» – så er man rodfæstet og grundfæstet i ydmyghed og sagtmodighed, så er det sådan, at man kan simpelthen ikke kan andet end at være ydmyg og sagtmodig.

Lydig uden at forstå

Nogen opfatter lydighed sådan, at når de selv personligt bliver enig med det som står i bibelen, så skal de gøre det. Men så er det jo ikke lydighed, når jeg selv forstår det sådan. Så gør jeg jo, som jeg forstår det.

Trængsler og prøvelser

Trængsler og prøvelser er noget af det mest nyttige der findes i hele kristenlivet, fordi alle de trængsler og prøvelser viser os med fuldkommen tydelighed; det overbeviser os fuldkomment om hvorledes det står til med os. … Sandheden er altså den, at Gud ikke sender os vanskeligheder. Vi kan sige: Er trængsler da ikke vanskeligheder? Nej, langtfra! Det er en hjælp til at se hvor – vi står.

Ingen vanskeligheder!

Vanskeligheder er noget vi laver selv, ved at vi ikke tager det sådan, som bibelen lærer os – og bibelen lærer os i alle mulige slags situationer hvorledes det er Guds vilje, at vi skal tage det. Og når vi gør det, findes der aldrig vanskeligheder.

Tro har ingenting med ‘at forsøge' at gøre

Når vi siger, at vi skal forsøge, så er det det samme som vantro, for det betyder at det måske lykkes og måske ikke — og det er hundrede procent vantro.

Levende tro

Troen på livets ord er den stærkeste magt, der eksisterer i universet.

Alt virker sammen til gode

Man kan ikke sørge. Det er helt umuligt at sørge. Jeg tror på Romerbrevet 8, 28, derfor er det umuligt. At tro på Romerbrevet 8, 28 er det samme som at være overlykkelig i et eneste kør nat og dag i alle mulige forhold, trængsler og ting.

Lykke

Bibelen drejer sig altså om at blive fuldkomment lykkelig, ikke bare på medgangens dag. Da er ugudelige folk også blide og synger. Men bestandigt – på modgangens dag, på trængslens dag – altid– uden undtagelse.

Døm ikke

Og så lyder Jesu ord: Døm ikke. Der står ikke: Døm ikke for hårdt, og vær ikke for tilbøjelig til at dømme, og vær ikke så hurtig til at dømme, der står ikke noget om det der. Der står: Døm ikke – IKKE – basta. Ikke i det hele taget, ikke én undtagelse, det er Guds ord, det er Jesu ord.

Frihed fra at gøre synd (Johannesevangeliet 8,31-36)

At synde, eller at gøre synd, det er at gøre, hvad man på forhånd ved er imod Guds ord og vilje. Det er at falde i fristelser. Det fremgår med al tydelighed af denne tekst at Kristus vil frigøre os fra dette, – helt og holdent. Og dette bliver så igen det samme som at leve et sejrende liv, og en herligere frihed kan vi ikke tænke os: Altid at sejre! Aldrig at synde!

Altid sejr (Andet Korintherbrev 2,14)

Det er jo nøjagtigt det samme som: Aldrig nederlag! Aldrig falde i synd! Aldrig give efter for fristelse til nogen som helst slags synd! Aldrig vrede, aldrig fornærmelse, aldrig bekymring for noget som helst!
Hvilken frigørelse! Hvilken velsignelse! Sådan velsigner Gud alle og enhver som er helhjertet, og som er ydmyg af hjertet.

Citaterne er hentet fra bøgerne «Elias Aslaksens sidste taler», «Guds veje til himmelen», «At være kristen», «Velsignelsens evangelium» og «Sand frihed»
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skattes Forlag, Norway | brunstadchurch.us

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.