Det fjerde fantastiske løfte: Magt over folkeslagene, et jernscepter og morgenstjernen

Det fjerde fantastiske løfte: Magt over folkeslagene, et jernscepter og morgenstjernen

Den fjerde artikel i en serie om vore evige belønninger.

4 min. ·

«Den, der sejrer og trofast gør mine gerninger indtil enden, ham vil jeg give magt over folkene; han skal vogte dem med et jernscepter, som når lerkar knuses, ligesom jeg har fået magt til det af min fader, og jeg vil give ham morgenstjernen.» Johannes' Åbenbaring 2,26-28

Gud elsker sit skaberværk. Synden ødelagde det, men nu har Gud en plan for at føre det tilbage til sin oprindelige fuldkomne tilstand, og han vil belønne dem som hjælper ham med at gennemføre denne plan.

Synden blev født på grund af Satans ønske om at sætte sig over Gud, og det ødelagde harmonien i himmelen. Nu skal Gud udrydde al synd fra hele sit skaberværk på en sådan måde, at der ikke er nogen mulighed for at det sker igen.

Gud skabte menneskene med den hensigt, at de skulle herske over synden (Første Mosebog 4,7). Hele hans plan er, at menneskeheden skal leve et liv, hvor de hader og modstår synd og siger ja til ham – at sejre. En som sejrer over synd i sit eget liv beviser, at Guds måde er fuldkommen, og han er en del af arbejdet for at udrydde synd i al evighed. Hver og en som gør dette skal smage de rige belønninger for at leve et sådant liv. Disse løfter gælder for alle som sejrer.

Magt over folkeslagene – jernsceptret

Alle som sejrer skal regere på jorden med Jesus i tusindårsriget (Johannes' Åbenbaring 20,6). Det skal være noget helt specielt. Jesus skal have sin base i Jerusalem og sin brudeflok spredt ud over jorden, hvor de helbreder og genopretter. Verden er fuld af uretfærdighed. Man ser for eksempel diktatorer, krigsforbrydelser, fattigdom. De uskyldige lider. Uretfærdighed breder sig i denne verden på alle niveauer i samfundet. Der er så megen elendighed, så meget der er galt med verden.

Og du kan være med til at få orden på alt dette! Så du har brug for et «jernscepter» for at gå ind i forhold og begynde at ordne op. Du vil være i stand til at frigøre uskyldige mennesker, der lider under undertrykkelse og overgreb. Så skal du «knuse nogle lerkar». En verden der raser sammen begynder at blive bygget op igen.

Der skal træning til for at få fat i denne jernstav. Når du begynder at herske over synden i dit eget liv, er det træningsfeltet; det er der, du får magt. Hvordan kan du bidrage til at genoprette verden, medmindre du har lært at overvinde syndens og mørkets kræfter? Jernsceptret symboliserer den enorme kraft der findes i et sejrende liv!

Når du ser den smerte og lidelse, som så mange i denne verden skal tåle, er det så ikke en trøst at vide, at du ved din personlige trofasthed arbejder for at være i stand til at gøre alt, som er galt, godt igen?

Morgenstjernen

Peter beskriver morgenstjernen som «… profeternes tale for os … der skinner på et mørkt sted, indtil dagen bryder frem, og morgenstjernen stiger op i jeres hjerter.» (Andet Petersbrev 1,19)

Det profetiske ord er Guds ord. Når du lader ordet skinne ind i de mørke områder i dit liv og får synden som bor der frem i lyset, og du er ydmyg til at tage nåden og bruge den til at sejre over synden, som du finder, så går morgenstjernen op i dit hjerte. Lys erstatter mørket, og hele tilværelsen bliver lys. Efterhånden som flere og flere områder i dit liv renses fra synd, vil du skinne klarere og klarere, indtil morgenstjernen er din. Lysets fylde er dit væsen (Ordsprogenes Bog 4,18).

Det handler ikke kun om at sejre over synd, men det handler om at blive fri. Om at blive lykkeligere og lykkeligere. Det lys du får fra morgenstjernen stråler ud fra dig, og andre kan se Kristi liv i dig. De ser, hvor tiltrækkende livet er. Livet der kan drage mennesker til Kristus!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.