Et himmelvendt syn

Et himmelvendt syn

Siden Jerry Graham var teenager, er han blevet gradvist mere blind. Han har en genetisk øjesygdom, der ikke kan helbredes. Igennem alt dette har Jerry fået et større himmelvendt syn.

5 min. ·

Siden Jerry Graham var teenager, er han blevet gradvist mere blind. Han har en genetisk øjesygdom, der ikke kan helbredes. Igennem alt dette har Jerry fået et større himmelvendt syn.

Gud havde en anden plan

“Selvfølgelig håbede jeg altid, at min syn ville blive bedre,” fortæller Jerry mig. “Jeg mærkede dog indeni, at Gud havde en anden plan. Det jeg ville mest af alt var at vide, at jeg var til velbehag for ham. En gang havde vi et bønnemøde i menigheden. En efter en gik folk op og spurgte om forbøn for det ene og det andet. Nogle sagde: ‘Jerry, hvad vil du?’ Det jeg ville mest af alt var at forstå mere om Gud. Jeg kan vidne, at han hørte og besvarede den bøn!

“Jeg var helt klar over, at Gud gjorde noget i mig gennem alt dette—jeg ville ikke stoppe dette, selvom jeg måtte lide meget.”

Et himmelvendt syn

“Jeg går ofte i en park i nærheden, hvor der er gangstier. Der er der god tid til at bede. Jeg kan specielt godt huske en dag, hvor jeg følte mig meget nede. Jeg husker, at jeg gik og bad til Gud i min nød. På et tidspunkt kiggede jeg op mod himmelen og tænkte, ‘Der er ingen problemer deroppe i himmelen.’

“Så kom der et bibelvers til mig fra Andet Korintherbrev 4:17-18: ‘For vore lette trængsler her i tiden bringer os i overmål en evig vægt af herlighed, for vi ser ikke på det synlige, men på det usynlige; det synlige varer jo kun en tid, det usynlige evigt.’

“Det blev en forløsning for mig, og det styrkede mig meget. Min situation forandrede sig ikke, men mit himmelvendte syn gjorde.”

En bevidnende vennekreds

I dag er Jerry i stand til at gøre mange ting andre mennesker gør: han går ture, passer sit barnebarn og laver mad. Hans hvide kane hjælper ham med navigationen, og han har fundet måder at holde kontakten med vennerne.

Efter møde finder han ofte et sted at sidde i kaffebaren eller ude på balkonen. Han siger, “Folk kommer bare hen og sidder med mig. Jeg har haft nogle virkelig gode samtaler på den måde, og siden jeg ikke kunne vælge hvem den person var, har det udvidet min kontakt med mennesker. Nogle gange kan dette blive sjovt: jeg har ofte opdaget, at den person jeg snakkede til var en fejl person, eller var gået væk. Der sad jeg og snakkede ud i luften!”

“Jeg tænker på det jeg får ud af det”

“Det betaler sig for mig at tænke på det jeg får ud af det—ikke hvad jeg taber. Jeg har venner overalt, over hele verden. Jeg har taknemlighed og en stigende grad af tilfredshed; jeg har mennesker jeg holder af, og mennesker der holder af mig. Jeg har aldrig manglet noget i denne verden—jeg har egentlig mere end jeg behøver.

“Jeg kan glæde mig til en evighed sammen med de bedste og mest fantastiske mennesker det har levet på denne jord. Mangler jeg noget? Nej. Men der er lidelser i livet. Det handler bare om hvilken ‘vision’ jeg har.

“Måske lever jeg en dag, et år eller ti år til. Måske får jeg mit syn igen en dag, måske ikke. Hvilken forskel gør det, så længe jeg lærer mere af Gud? Jeg modtager det mest værdifulde fra ham allerede. Hvis jeg skulle vinde hele verden, men miste min egen sjæl, hvad godt ville det gøre mig? Det ville virkelig være et evigt tab!”

“Ingen fristelse for stor”

Til trods for sin tilstand stoler Jerry på Gud og Guds ord. Han fortæller om et specielt vers, Første Korintherbrev 10:13, der har hjulpet ham: “De fristelser, der har mødt jer, er kun menneskelige. Og Gud er trofast; han vil ikke tillade, at I fristes over evne, men vil sammen med fristelsen også skabe udvej, så I ikke bukker under.”

“Dette vers er et kraftigt våben. Gud siger, at han ikke vil tillade, at vi fristes over evne. Alle vore menneskelige følelser fortæller os det modsatte: Dette er for meget for mig, eller jeg kan ikke klare dette, osv. Hvem skal jeg tro på? For mig er svaret klart: ‘Gud må være sanddru og hvert menneske en løgner.’ (Romerbrevet 3:4)

“Vi bliver nødt til at tro på enten Gud eller vore følelser, og det er klart at Gud er sanddru, når vore mange følelser varierer. Jeg tror, at alle der elsker sandheden forstår dette. Der står også skrevet, at vi ikke er kødets slaver. Alle disse tanker og følelser kan komme, men vi behøver ikke være slave for dem.

“Dette er virkelig et frigørende ord! Jeg håber, at alle i verden kan gribe det! Så kan Satan og hans mægtige mørke løgne blive sat ud af spil for altid! Det bliver en herlig dag!”

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.