Et rent ægteskab

Et rent ægteskab

Utroskab og ægteskabsbrud er skyld i smerte, mistænksomhed, manglende tillid og elendighed, både for ægtefæller, børn og andre involverede. Er det muligt at have et rent ægteskab?

3 min. ·

Utroskab og ægteskabsbrud er skyld i smerte, mistænksomhed, manglende tillid og elendighed, både for ægtefæller, børn og andre involverede. Er det muligt at have et rent ægteskab?

Renhed er en dyd, der er blevet mere og mere sjælden. Selv indenfor kristendommen er det bibelen siger om renhed blevet svækket, og mange mennesker betragter ikke længere mange former for umoral som synd. Når vi læser, hvad Jesus selv siger om dette emne, finder vi en standard, som langt overgår bare at være ren i gerning. Jesus kom med en forståelse helt modsat af de religiøse lederes undervisning dengang, som “syntes smukt udadtil” men var fuld af “døde ben”. De var ikke interesseret i at finde urenheden invendig.

Et rent tankeliv

Jesus sagde, at den som ser på en kvinde for at begære hende allerede har drevet hor med hende i sit hjerte (Matthæusevangeliet 5:20, 27-28). Dette betyder, at det er selve tankelivet, som skal holdes rent fra alle slags lyster, som er i vor menneskenatur.

Sex i forbindelse med ægteskab er noget Gud har givet som en velsignelse, men Jesus gør det klart, at selv begærlige tanker om nogen andre end sin ægtefælle, er synd. Du kan ikke gøre for, at du ser og hører ting i verden omkring dig, men den lyst som bliver vækket af dine sanser skal håndteres!

Det gjorde Josef. Da Porifars hustru prøvede at forføre ham ved mange lejligheder, afslog han hende. Hvordan gjorde han det? Svaret ligger i det, han sagde til hende – “Hvordan skulle jeg så kunne gøre noget så ondt og synde mod Gud?” (Første Mosebog 39:9). Han ville hellere fly fra hende og holde sig selv ren, end at give efter for fristelsen..

Det er gudsfrygt, som ikke vil tillade dig at være utro, hvorvidt det er i dine tanker, hvor du kigger eller i dine gerninger. Det vil give dig et fast sind, når du læser en avis eller surfer på internettet, så du ikke udsætter dig selv for urenhed. Selv med et fast sind vil du blive fristet på grund af din menneskenatur. Fristelsen i sig selv er ikke synd, men en prøve på din trofasthed, og du skal herske over synden. Det betyder, at du bevidst tager en kamp op imod urene tanker, og beder til Gud om hjælp i fristelsen. Gud vil svare med fornyet kraft til at holde fast i din bestemmelse, og på denne vej vil han også skabe en indre forvandling i dig.

Ægteskabet indsat af Gud

I dagens samfund er ægteskab ofte set på som gammeldags, men ikke i Guds øjne. Gud selv har indsat ægteskabet og betragter det så højt, at bibelen bruger ægteskabet til at beskrive det rene, hellige og perfekte forhold imellem Kristus og menigheden.

Utroskab og ægteskabsbrud er skyld i smerte, mistænksomhed, manglende tillid og elendighed, både for ægtefæller, børn og andre involverede. Ægteskabet skulle være højborgen for tillid, trofasthed og ren kærlighed, hvor Gud kan skænke sin velsignelse. En salmist skrev “hersk midt blandt dine fjender” (Salmenes Bog 110:2), og dette starter i dit tankeliv. At herske over seksuelle lyster, så de ikke ødelægger dine tanker eller et ægteskab, er fuldt muligt og giver stor løn fra Gud!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.