Findes Gud virkelig?

Findes Gud virkelig?

Jeg er på jagt efter et unægteligt svar.

6 min. ·

Ingen af de svar jeg har hørt, har været nok til at overbevise mig om, at Gud findes. Indtil nu.

På jagt

Vi kan snakke om smukke blomster og majestætiske træer. Vi kan snakke om babyens små fingernegle og DNA-koden. Vi kan snakke om gravitation. Eller ikke.

Alt dette er overbevisende, og hvis jeg er ærlig, bør de være nok til at overbevise mig om, at Gud findes. Men jeg er på jagt efter et endnu stærkere bevis på, at Gud findes – et unægteligt svar.

Jeg har mange kristne venner. Nogle af dem har oplevet sygdom, nogle har oplevet tragiske tab, nogle har oplevet mirakler, og nogle har ikke en dramatisk historie at fortælle, men i min jagt efter bevis for Guds eksistens, gav de alle det samme rungende svar:

«Jeg ved, at Gud eksisterer, fordi jeg har oplevet ham personligt.»

Nu er jeg fascineret. Jeg ønsker at vide mere.

En personlig Gud?

Dianna, 30, er en single kvinde fra Detroit i USA, med en grad i biologi. Hun er ivrig efter at fortælle om, hvordan hun har oplevet Gud personligt i sit liv. «I Første Kongebog står der skrevet om en “stille susen”, og sådan har jeg oplevet Gud. Det er ikke med store, støjende tegn eller lyde, men han leder mit hjerte forsigtigt. Når jeg er stille, taler han til mig – «Hvordan snakker du til folk; hvordan opfører du dig; hvad gør du, når ingen ser dig?» Jeg kan mærke, at han vejleder mig igennem mange svære situastioner, og eftersom jeg adlyder ham, oplever jeg, at jeg ved hans hjælp bliver renset fra den synd, som jeg blev født med.»

Renset fra synd? Jeg undrer mig over, hvad hun mener med dette.

Det bliver klarere, da Dietrich, 30, en af ungdomslederne fra Brunstad Christian Church i Ohio i USA, vidner om, hvordan Gud har gjort det umulige muligt i hans liv.

«Jeg plejede at være en slave af det som kom lettest og mest naturligt. Jeg blev hurtigt sur, løj mere end jeg fortalte sandheden og kunne ikke sige «nej» til mine lyster. Dette gjorde mig ulykkelig og tom indvendig. Da jeg gav mit hjerte til Gud, forstod jeg, at jeg måtte kæmpe imod synden indeni mig og gå til ham for at få hjælp, når jeg blev fristet, og jeg har oplevet hans hjælp om og om igen. Langsomt har jeg set mine svageste punkter blive til styrker – ingenting af dette ville overhovedet have været muligt uden Guds hjælp hvert skridt på vejen

Sat på prøve

Teresa, 42, er en livlig kvinde fra Vancouver i Canada. Hun har altid troet på Gud, men hendes tro blev virkelig sat på prøve, da hendes yngste datter blev født med den række livstruende komplikationer. Hun siger, at hendes liv ville have været tomt uden Gud.

«Hvor kan man henvende sig i sin nød? I de vanskelige situationer i livet kan mennesker kun trøste med sjæliske ord, men Guds ord bringer liv! Jeg har oplevet dette personligt – han er trofast!»

Jeg snakker med en anden ung mor, Elizabeth, 31, fra Winnipeg i Canada. Hun har flammende rødt hår, og blev født med et tilsvarende temperament – et ukontrolleret temperament som gjorde, at hun blev sendt til rektors kontor hver uge, da hun gik i skole. Hvordan blev denne frække pige forvandlet til en fantastisk mor, kone og ven?

Hun forklarer: «I den grad jeg har troet på Gud, og den hjælp han kunne give mig personligt, har jeg oplevet ægte hjælp! Den dybe fred, glæde og stadigt øgende tilfredsstillelse i livet er i direkte samsvar med min tro på Gud. Jeg ved, at uden Gud i livet, ville jeg have såret og gjort skade på min familie, men ved hans hjælp kan min mand og mine børn i stedet opleve tålmodighed, varme og godhed hos mig.»

At opleve Gud

Derek, 24, er en ganske almindelig ung mand fra Urbana i USA. I en ung alder valgte han at tro på, at Gud findes. «Jeg har oplevet hans utrolige godhed og hjælp, og jeg har oplevet hans strenghed og tugt. At opleve begge disse sider af Gud på en sådan personlig måde har gjort min tro på ham stadigt stærkere.»

Jeg tror, at det han mener er, at Gud ikke bare er en «hyggelig bedstefar», men at han også taler til Derek om det han gør galt. Han skinner et lys på synd, og lærer Derek om hvad han skal rense ud af sit liv. I sin godhed kommer Gud med hjælp og styrke til at få gennemført dette.

En af de klareste svar kommer fra Marc, 38, fra Winnipeg i Canada. «Jeg snakker med Gud, og han snakker til mig. Jeg spørger ham om ting, og han giver mig svar. Han sendte mig Helligånden, som er i mig, og denne Ånd giver mig kraft til at sejre over synden. Når jeg spørger ham om hjælp, hjælper han mig! Han leder mig, og fortæller mig hvad jeg skal gøre og sige. I bibelen lover Gud, at hvis jeg følger hans love, skal han lønne mig, og jeg oplever, at når jeg følger hans love i livet, belønner han mig helt som han har lovet. Det er alt for meget til bare at være en tilfældighed

Forvandling

Hver af disse mennesker har oplevet, at de bliver forvandlet indvendigt ved Guds personlige hjælp. De har fået adgang til en strømkilde som, hvis de opfylder sin del af aftalen, giver dem kraft til at leve og herske over synden.

Dietrich siger: «Gud lever, og han udfører stadigvæk mirakler. Det er HELT sikkert, at han hjælper dig og svarer dig, hvis du råber til ham. Hold dig nær til ham, og han vil holde sig nær til dig!»

«Tro på at Gud findes, og at han lønner de som søger ham,» tilføjer Derek, og refererer til Hebræerbrevet 11,6. «Giv dit liv til Gud i tro på, at han findes; søg ham personligt og han vil blive din Gud, din ven og din hjælper!»

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.