Fylder fristelsen dig med frygt?

Fylder fristelsen dig med frygt?

Ville du nogle gange ønske, at den bare forsvandt? Hvorfor skulle der være nogen grund til at glæde sig i fristelsen?

5 min. ·

“Fristelse” er et ord, vi hører om i mange forskelle sammenhænge. Alle ved fra en ganske ung alder hvad det betyder – konceptet af at blive revet med i noget, du ved, du ikke skal gøre. Vi hører ordet overalt, som afslappende advarer os om det ene og det andet – det er selv et navn på en velkendt chokolade-æske, men er det virkelig så trivielt?

Et nødvendigt onde?

Faktisk kan fristelse føles forfærdeligt. Når vi som Jesu disciple har givet vore liv til at følge ham, ved vi, at fristelse ikke ikke bare er noget, vi ønsker at give efter for (Jakobsbrevet 1:14-15).

Da Jesus viste hans disciple, hvordan de skulle bede, sagde han, “og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde.” Matthæusevangeliet 6:13. Han vidste, at fristelse ikke var noget der skulle leges med, tilnærme sig – hellere løbe langt væk fra den!

Nogle gange kommer fristelsen som et chok. Vi bliver pludseligt fristet, når vi ikke venter det. Vi så det ikke komme. Men noget blev oprørt i min natur, og ud af det blå kom der tanker, som forstyrrede mig og foreslog mig at gøre ting, jeg ikke selv var i stand til at udtænke.

Okay, ikke al fristelse er dramatik – nogle gange kan du opleve fristelser, der bare giver dig en urolig følelse, eller du føler dig lidt trykket i din samvittighed. Men det kan også være kraftigt – en krig i din sjæl; hvilke af de kræfter du mærker indeni kommer til at vinde denne kamp?

Den første sejr

Dog står der i bibelen, om Jesus:

“For vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd.” Hebræerbrevet 4:15.

Midt i fristelsen er faktummet, at Jesus blev fristet på helt samme måde en stor trøst, hvis vi virkelig lader os selv to på det! Absolut alt som kan være en fristelse for mig, er også blevet mødt af Jesus – og han overvandt det uden at give efter!

Ved at blive et menneske, ved at føle sig så svag og sårbar som os, var Jesus ved sit eget liv i stand til at demonstrere, hvordan man kan bruge Helligåndens kraft til at overvinde den kraft, som fristelsen havde over ham, og forhindre den i at føre ham til synd. Han risikerede at komme i nærheden af synden, men kæmpede hver gang og gav aldrig efter! Det er dette, han ønsker, vi skal gøre – følge hans eksempel og aldrig blive overvundet af fristelsen.

En mulighed til at være som Jesus!

Jeg har ikke oplevet mange tragedier eller frygtelige ting i mit liv, men jeg er selvfølgelig blevet fristet mange gange og på mange måder, og nogle gange har jeg mødt enormt kraftige fristelser, så jeg bogstaveligt talt svingede mellem himlen og helvede. Men i både trivielle ting og vigtige ting kan jeg være sikker på, at Jesus er blevet fristet meget stærkt ligesom jeg, og klarede ikke at synde, har givet mig stor kraft og beslutsomhed til at kæmpe, så jeg heller ikke giver efter for synden.

En stærk fristelse til at være misundelig på nogen, som står mig nær, for eksempel, kan komme i bølger, ødelægge min venskab, true med at forgifte mit hjerte og adskille mig fra min ven. Jeg skal holde ud i troen, “Og udholdenheden skal føre til fuldendt værk, for at I kan være fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget.” Jakobsbrevet 1:4.

Men der er også et større billede her – jeg bliver faktisk nødt til at blive fristet for at se, hvad der skjuler sig i min natur! Men ved regelmæssigt at holde ud i fristelsen, får jeg større magt over min syndfulde natur og ved dette, en mulighed til at blive mere lig Jesus – med andre ord, jeg begynder at forandre migI det samme kapitel i Jakobsbrevet 1:2 skriver han også, “Mine brødre, I skal kun regne det for glæde, når I kommer ud for prøvelser af forskellige slags…” I stedet for at frygte fristelsen, jeg kan oprigtigt regne det for glæde som en stor mulighed for at få mere del i Jesu natur, ved at overvinde min egen.

For nyligt gik det op for mig, hvor fantastisk det er at have magt over fristelsen; hvordan det ville være, hvis jeg ikke kunne takle fristelsen. Jeg ville blive kastet rundt og være sårbar for enhver stærk impuls i mit sind og krop. Men med stor glæde i mit hjerte har jeg indset hvilket stort privilegium det er, at have Guds kraft og hans ord til rådighed – en kombination som kan overvinde fristelsen! Det ville ikke have været muligt uden Jesu ekstraordinære pionerende eksempel, men på grund af ham er det muligt. Hvor utroligt!

Dette indlæg er tilgændeligt på

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.