Hvordan man bygger meningsfulde relationer

Hvordan man bygger meningsfulde relationer

Vi beskæftiger os alle med mennesker hver dag. Hvordan kan vi gøre det på den bedst mulige måde?

6 min. ·

En del af at være en individuel deltager i samfundet inkluderer at interagere med de mennesker vi er sammen med. Nogle vælger vi frivilligt at inkludere i vore liv, mens andre bliver en del af vort liv, hvad enten vi har bedt dem om det eller ikke.

Ved at interagere med mennesker omkring os opbygger vi relationer, som jeg personligt synes gør livet meget interessant og meningsfyldt! At være kristen og interagere med de mennesker, Gud har sat i mit liv, holder mig ydmyg idet jeg arbejder på at finde den bedste måde at opbygge gode relationer gennem dagen. Ofte kommer jeg til, at jeg ikke har tålmodigheden eller visdommen til at være den ven, jeg ønsker at være. Så ved jeg, at jeg skal gå til Gud for at finde nåde til at vide, hvad jeg skal sige eller ikke sige.

Hvad jeg skal bruge for at have gode relationer

Når jeg taler med en nabo, finder jeg måske ud af, at de kæmper med en alvorlig sygdom, en prøvelse som jeg ikke kan relatere til, men det går op for mig, at de har brug for empati og støtte. På arbejde kan der gå sladder rundt om min chef, som jeg vælger ikke at deltage i. Hjemme kan mine børn have deres egne unikke situationer der skal bearbejdes på en god måde, så jeg kan opbygge sunde relationer med dem. Når jeg takler alle disse situationer, har jeg en nød efter visdom og godhed, hvilket jeg opnår, når jeg søger at gøre Guds vilje i stedet for min egen. Måske er jeg træt og “føler” ikke for at være en velsignelse – men at bruge korset over min selviskhed baner vejen, så Gud kan bruge mig til at velsigne andre. Så er det ikke min agenda som bestemmer over min dag, men hvad ånden virker i øjeblikket.

Jeg hørte engang en gudfrygtig mand sige “Må alle jeg møder være i stand til at mærke en understrøm af godhed fra et hjerte, hvor korset er aktivt.” Jeg skal bruge korset, med andre ord, sejre over synden i mit liv, hvis jeg vil være i stand til at have en “strøm” af godhed til at bygge relationer med.

Korset gør det muligt at arbejde på vanskelige relationer og at finde en måde at bygge nye på. Når mine egne idéer er på korset, kan jeg have gode relationer med hvem som helst der kommer på min vej, fordi jeg reagerer ifølge den visdom der kommer af at leve efter Guds ord og hans vilje for mig. Når jeg ikke tænker på mig selv, men sætter andre først, så bliver livet virkelig fyldestgørende og interessant. Så trives alle mine relationer, og jeg oplever den velsignelse der kommer af at have disse rene relationer, som ikke forhindres af synd og at søge mig selv.

Kærligheden er kreativ

Ligesom vi alle er skabt som individer, vil vore relationer til andre også være meget unikke og individuelle. Verset i Matthæusevangeliet 25:40 er kommet til mig mange gange, når jeg tænker på, hvordan jeg omgås andre: “Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.” At give mit liv – at opgive min egen vilje for at elske, velsigne og have omsorg for dem jeg møder på min vej – er en af de enkle veje, hvormed jeg kan tjene Gud!

Kærligheden er kreativ, hvilket betyder, at der er mange måder at opbygge gode relationer. For eksempel har jeg ofte tænkt, at det er de små ting som gør en forskel for folk – og hvordan kan jeg gøre Guds vilje med små ting? Når jeg lever et korsfæstet liv, kan Gud vise mig, hvordan kærlighed er en aktiv dyd som kommer til syne ved mange små ting. For eksempel har mange af os ældre venner i vore liv. Der kræves ikke meget, for at de skal føle sig værdsat og elsket – lidt hjælp med en krævende opgave, et hurtigt besøg, et fad småkager – hvad som helst. Ældre venner vil ikke altid være der, og vi kommer ikke til at fortryde, at vi byggede gode relationer til dem, mens vi havde dem.

Det kan være, at jeg ikke altid “føler” for at velsigne de andre, ifølge min natur. Lysterne i mit kød vil gerne frem, og jeg bliver fristet til at være egoistisk og leve for mig selv. Men når alt dette er “på korset”, så bliver Guds vilje udført, og menneskene kan mærke Guds godhed ved mit liv. Så behandler jeg de andre med Kristi kærlighed, ikke bare som en velgørenhedsgerning, af pligt som en kristen.

Mulighederne er uendelige!

Der er få tidspunkter på dagen, hvor jeg faktisk får chancen til at dele et bibelvers med de mennesker jeg omgås, men mit liv skal afspejle Kristi liv, og jeg skal behandle mennesker på den måde, som Jesus gjorde. En god gerning på rette tidspunkt, en hjælpende hånd eller at vise tålmodighed i en vanskelig situation er måder at bygge relationer på og tjene Gud samtidig. Når jeg har en kærlighed til mennesker, så minder ånden mig om at handle eller tale på det rette tidspunkt, til det bedste for de mennesker jeg har med at gøre. Hvis jeg er doven og selvisk, forhindrer det mig i at udføre tilsyneladende små ubetydelige mindelser, men når jeg begynder min dag med en fast beslutning om, at “jeg er korsfæstet med Kristus, og jeg lever ikke længere selv,” så er mulighederne uendelige!

Jeg står personligt i gæld til mange individer, som har hjulpet mig og bygget venskaber og relationer igennem årene! Det er min intention at gøre det samme, når jeg omgås de mennesker, som Gud har sat på min vej i livet!

Dette indlæg er tilgændeligt på

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.