Hvordan ved jeg, at Gud elsker mig?

Hvordan ved jeg, at Gud elsker mig?

Teoretisk set ved vi, at Gud elsker os. Men hvor er han i vanskelige tider?

5 min. ·

Vi hører gentagne gange, at «Gud elsker dig.» Gud er kærlighed. Alt dette kan lyde meget teoretisk, specielt når man står i noget vanskeligt. Hvor er hans kærlighed så?

I de øjeblikke hvor livet bliver overvældende, når du sidder med hovedet i hænderne og tænker for dig selv: hvor er Gud nu? Tårene løber ned ad dine kinder. Du har lige mistet dit arbejde. Du har lige mistet en ven. Du har haft en meget hård dag. Måske har du haft en lang periode med «uheld». Måske er der nogen, der har gjort noget for at såre dig. Måske er du så træt af den du er, og tror at du ikke er hans kærlighed værdig. Der kan være så mange grunde, som får dig til at tvivle på Guds kærlighed, og til at undre dig over, om han overhovedet har omsorg for dig.

Gud kender dig bedre, end du kender dig selv

Når sådanne tanker rejser sig og truer med at overmande dig, er Guds ord den allerbedste recept. I den visdom som står skrevet, er der rigeligt med bevis på, at Gud elsker dig. Kong David skrev:

«Herre, du ransager mig og kender mig. Du ved, om jeg sidder eller står, på lang afstand er du klar over min tanke; du har rede på, om jeg går eller ligger, alle mine veje er du fortrolig med. Før ordet bliver til på min tunge, kender du det fuldt ud, Herre.» (Salmernes Bog 139,1-4).

Dette er den Gud, som du har. En der kender dig bedre, end du kender dig selv. Han kender til alle situationer i dit liv. Han har aldrig forladt nogen. Han holder enhver af sine dyrebare skabninger i sin hule hånd. (Esajas' Bog 49,15-16)

«Det var dig, der dannede mine nyrer, du flettede mig sammen i min mors liv. Jeg takker dig, fordi jeg er underfuldt skabt, underfulde er dine gerninger, jeg ved det fuldt ud.» (Salmernes Bog 139,13-14)

«Hvor er dine tanker dyrebare for mig, hvor stor er dog summen af dem, Gud!» (Salmernes Bog 139,17)

Jesus fortæller os, at ikke en spurv falder til jorden uden for faderens vilje (Matthæusevangeliet 10,29-31). Hvor meget mere ser han så efter og nøje følger dem, som han har skabt i sit billede? (Første Mosebog 1,27)

Jeg lader dig ikke i stikken og svigter dig ikke

Når vi kommer ind i disse vanskelige tider i vore liv, er det ikke fordi Gud ikke passer på os; det er ikke fordi han har forladt os. Gud har nøje planlagt hvert eneste af vore liv, ned til den mindste detalje.
Hans plan for os er til vor frelse. At gøre os afhængige af ham og ikke vore egne menneskelige evner. Og når vi kommer ind i disse tider, overlader han os ikke til os selv.

På grund af den enorme kærlighedsgave, som Gud har givet os, kan vi få barmhjertighed og finde nåde til hjælp i rette tid ved nådens trone.

Han sendte sin elskede søn til verden, så vi kunne have en ypperstepræst, som kan have medlidenhed med os i vor skrøbelighed. På grund af den enorme kærlighedsgave, som Gud har givet os, kan vi få barmhjertighed og finde nåde til hjælp i rette tid ved nådens trone (Hebræerbrevet 4,16). Gå til nådens trone i disse tider. Der finder du faderen og sønnen, som kun venter på, at du skal bede om det.

Så vil du opdage, at Herren vil være med dig, lige præcis som han var med Josva for så mange år siden.

«Ligesom jeg var med Moses, vil jeg være med dig; jeg lader dig ikke i stikken og svigter dig ikke. Vær modig og stærk!» (Josvabogen 1,5-6)

Dette betyder ikke, at de vanskelige tider bare forsvinder. Det betyder, at du vil finde styrke, mod og nåde til at komme igennem disse tider. Gud er med dig, og han er din ypperstepræst, som har så megen medlidenhed og beder for dig hvert et skridt på vejen (Hebræerbrevet 7,25). Så vil du komme igennem prøvelser som ædelt guld, der er blevet prøvet af ilden, hvor slutresultatet er din sjæls frelse. Så højt elsker Gud os. Han har planlagt hvert øjeblik til vor frelse. Og han vil aldrig give dig mere, end du kan bære. (Første Korintherbrev 10,13)

En Gud med medfølelse

Gud kender os, og han har medfølelse med vor svaghed. Han er ikke en hård, uretfærdig Gud. Han er retfærdig og har inderlig medfølelse med os. Han er vor største støttespiller; ingen ønsker at det skal lykkes for os mere end ham. Tro på det. Tro på de fantastiske opløftende ord han talte ved profeten Jeremias:

«Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb. Råber I til mig, og går I hen og beder til mig, vil jeg høre jer. Søger I mig, skal I finde mig. Når I søger mig af hele jeres hjerte.» (Jeremias' Bog 29,11-13).

Han er med dig hvert et øjeblik af hver dag, og elsker dig mere end du kan fatte. (Romerbrevet 8,38-39)

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.