Hvorfor du aldrig behøver at tabe i kampen mod synden

Hvorfor du aldrig behøver at tabe i kampen mod synden

Aldrig synde igen. Ikke en eneste gang.

5 min. ·

Jesus kaldte os til at leve et fuldkomment syndefrit liv i retfærdighed (Matthæusevangeliet 5,48). Men ofte oplever man, at retfærdigheden ikke kommer uden kamp. Og nogle gange er slaget ikke et slag, som man vinder. Det er ikke unormalt at opleve, at man falder, selvom man prøver at være retfærdig. Man synder. Man taber slaget.

Kristendom er krig. Men denne krig er forskellig fra alle de krige, der er blevet udkæmpet før. Vor krig er ikke imod mennesker, men mod onde åndsmagter og herskere i mørket. Det er mod selve lysterne og begæringerne i os, som vil få os til at synde (Efeserbrevet 6,12).

Du tænker måske, at en krig er ganske kaotisk. Det er meget frem og tilbage. Du vinder nogle kampe, du taber nogle. Du affyrer et et skud. Du affyrer et til. Du rammer. Du rammer ved siden af. Du tager en kugle. Du giver efter for synd. En krig vindes ikke uden nogle tab, tænker du måske.

Så du ligger der i mudderet og blodet, mens syndens magter får overtaget i dit liv. Et slag tabt eller et slag vundet. Du vinder nok krigen til sidst. Du lukker øjnene. Du beder generalen om tilgivelse. Du venter på, at dette slag ender, så du kan prøve lykken i det næste.

Men stå op, soldat. Det er ikke den krig, vi kæmper.

Sejr i Kristus

Hvad er vi kaldt til? Har Gud ikke lovet os altid at vinde sejr i Kristus? (Andet Korintherbrev 2,14) Har Gud ikke lovet i hast at knuse Satan under vore fødder? (Romerbrevet 16,20) Skal underets Gud ikke gøre det, han har lovet og føre os i krig uden at snuble? Uden tab? (Andet Petersbrev 1,10)

«Altid lader os vinde sejr i Kristus» betyder lige præcis det. Du behøver ikke at tabe en kamp her og der. Du behøver ikke at lægge dig ned i mudderet af skam, ydmygelse og nederlag, efter at have givet efter for synden atter en gang. Du behøver aldrig at tænke for dig selv: «Ja, ja, jeg får nok en chance til.»

Hvad er vi kaldt til? Er vi ikke kaldt til at være hellige, sådan som han er hellig? (Første Petersbrev 1,15-16) Er vi ikke kaldt til at være rene og ulastelige, uden plet eller rynke? (Efeserbrevet 5,27) Er vi ikke kaldt til at være fuldkomne? (Matthæusevangeliet 5,48)

Kristendom er krig. Men denne krig kan blive udkæmpet uden nederlag. De som virkelig forstår dette, dominerer slagmarken erobrende på hvide heste; de rider, dræber og ødelægger fjenden uden nogensinde at blive slået. Disse er de kristne, der har forstået hvad det vil sige at føre krig. Disse er de kristne som ved, at man aldrig behøver at tabe en kamp. Disse er de kristne som ved, at Kristus skal føre dem til fuldkommen sejr over synd.

Når djævelen brøler, så brøl tilbage

Vær hensynsløs. Vær hævngerrig. Forfølg dine fjender med en brændende iver og brand som fylder dig med had imod alt, som ikke er af Kristus. Jagt de syndige tanker, som kommer op i dig og død dem (Kolossenserbrevet 3,5).
Søm dem fast til korset, før de har en chance for at slå til. Før de har en chance for at føre dig ind i synd.

Sving sværdet og hold ikke tilbage. Giv aldrig efter. Vis ingen nåde. Giv aldrig op. Satans magter kan virke stærke, og de fristelser som rejser sig i dig er farlige fjender. Satan selv går omkring som en brølende løve, den farligste fjende af alle (Første Petersbrev 5,8) Men stå op, soldat. Når djævelen brøler efter dig, så se ham i øjnene og brøl tilbage. Du er kristen. Han kan være virkelig stærk, men du har al Guds kraft på din side.

Og hvad er resultatet af det? Hvad er resultatet af at føre en fuldkommen krig uden nederlag? Uden at vige tilbage? Uden at nøle eller tvivle et øjeblik i dine angreb?

Resultatet er alle de løfter, som Gud giver til dem som er trofaste. Resultatet er en overflod af fred, glæde af alle Kristi dyder. Slagmarken er ikke endeløs. Eftersom du gang på gang døder synden som stiger op i dig, rejser ligene sig ikke igen. Slagmarken bliver klarere. Målet nærmer sig.

Og når slagmarken tømmes, bliver der plads til noget andet i stedet for. Kærlighed. Mildhed. Tålmodighed. Godhed. Langmodighed. Barmhjertighed. Glæde. Trofasthed. Du bliver forvandlet. Du bliver Kristus lig. Guddommelig natur (Andet Petersbrev 1,4).

Dette er kampen, dette er krigen, og dette er kampprisen. Aldrig læg dig ned i mudderet af skam og anger igen. Det er ikke det, vi er kaldt til. Vi er kaldt til at være krigere. Vi er kaldt til at være sejrherrer. Vi er kaldt til at herske over synden i vore liv og ikke lade den leve. (Romerbrevet 6,12) Vi er kaldt til at få sejr.

Hver eneste gang.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.