Josefs indstilling

Josefs indstilling

Vi kan lære meget af Josefs indstilling.

5 min. ·

Moderens bønnesvar. Faderens yndlingssøn. En profetisk drømmer. Han mistede alt og gjorde derefter et spektakulært comeback som kongens næstkommanderende. Hvad var der så specielt med denne unge mand?

Vi kan læse historien i Første Mosebog om, hvordan Josef, som var sin fars mest elskede søn, blev solgt som slave af sine misundelige og bitre brødre. Hvordan han blev købt af Potifar i Egypten, en af Faraos officerer. Hvordan han fandt nåde hos Potifar og blev gjort til tilsynsmand over han husstand, og alt hvad han ejede. Og hvordan Potifars kone prøvede at få ham til at synde.

Det var en meget svær situatiuon for Josef. Der ville ikke komme noget godt ud af dette, lige meget hvad han gjorde. Men han havde et rent og ædelt sindelag. For ham var det ingen diskussion, han ville ikke give efter for hende. (Første Mosebog 39,7-9) «Hvordan skulle jeg kunne gøre noget så ondt og synde mod Gud?» Det spillede ingen rolle for ham, hvad konsekvenserne af disse handlinger kunne blive. Ingenting kunne få ham til at synde mod sin Gud.

Syndens store ondskab

Hvad er din indstilling, når du bliver fristet? Vurderer du det som et alternativ at give efter for synd? Sammenligner du fordele og ulemper, og tænker du på konsekvenserne? Eller har du den samme gudsfrygt som Josef havde? Vil du hellere møde en hvilken som helst konsekvens, end at synde mod din Gud?

Det drejer sig om at vide, hvor alvorligt det er at synde. Hvis man virkelig havde forstået, hvad Gud mener om synd – hvor meget han hader det – så ville det aldrig være et alternativ for en at synde. Gud er hellig tværs igennem, og han vil, at alt i hans skabelse skal være helligt. Synd ødelægger alt. Før synden var der harmoni mellem Gud og menneskene. Synd adskiller menneskene fra Gud (Esajas' Bog 59,2). Gud elsker de mennesker, som han skabte, og han ønsker at velsigne dem. Men det kan han ikke gøre, når synden kommer imellem.

Hvis man virkelig havde forstået, hvad Gud mener om synd – hvor meget han hader det – så ville det aldrig være et alternativ for en at synde.

Ja, han er en kærlig Gud, og der findes tilgivelse for synd, men tænk på, hvor meget mere du kan glæde ham, når du har den samme fastbesluttede indstilling som Josef. «Hvordan skulle jeg kunne gøre noget så ondt?» At vælge at synde, når du ved bedre, er ikke småting.

Det betyder at være lydig mod den stemme, du hører, som formaner dig til at lade være med at gøre noget. Den stemme som taler til dit hjerte og viser dig, når noget er uden for Guds vilje. Enten det er noget «stort» som utroskab, som Josef blev fristet til, eller noget der virker relativt ufarligt. En lille løgn for at redde skindet, for eksempel. Synd er synd for Gud, og han hader alt sammen, fordi det betyder, at du har valgt at gøre din egen vilje og leve for dig selv. Det er at afvise Guds vilje, og det er det samme som at sige, at hans vilje ikke er fuldkommen; at der findes et andet levedygtigt alternativ.

Resultatet af at vælge gudsfrygt

Men dem som vælger gudsfrygt frem for synd kommer til at opleve, at det absolut er det værd. Det er ikke let at sige nej til synd. Det koster noget. Men der er intet, der er noget værd, som er billigt. Og resultatet? «For vore lette trængsler her i tiden bringer os i overmål en evig vægt af herlighed.» (Andet Korintherbrev 4,17).

Josef fik endda autoritet i det fængsel, han blev kastet i. Gud gav ham gaven til at tyde drømme, og dermed blev han uundværlig for Farao. Han blev på forunderlig vis ophøjet til at være næstkommanderende i hele Egypten! Og udover det fik han også sin far og sin familie tilbage. Dette skete ikke ved en tilfældighed. Gud ser efter dem, som har en gudfrygtig indstilling. Når man siger nej til det, man ved er forkert og vælger at behage Gud i stedet, så vil man også opleve den velsignelse, som Josef fik på grund af sin gudsfrygt. (Galaterbrevet 6,9)

Din indstilling drejer sig om den beslutning, du tager. Bestem dig i dag for, at du ikke vil gøre den ondskab at synde mod din Gud. Du kan bede til Gud om, at han kan lære dig at hade synden lige så meget, som han selv gør. Stå ved din beslutning. Gud styrker dem, hvis hjerte er helt med ham. «For Herrens øjne spejder ud over hele jorden, så han kan vise sin styrke og hjælpe dem, der helhjertet er med ham.» (Anden Krønikebog 16,9) Du kommer til at opleve, at syndens kortvarige nydelse eller fordele ikke kommer i nærheden af at kunne sammenlignes med den fred og velsignelse du får, når du vælger at gøre det gode. (Romerbrevet 2,5-10)

Du kommer til at opleve, at syndens kortvarige nydelse eller fordele ikke kommer i nærheden af at kunne sammenlignes med den fred og velsignelse du får, når du vælger at gøre det gode.

Josefs sindelag var at hade synden og leve i gudsfrygt. Dette betød, at hans liv blev velsignet af Gud. Det kan også være sådan for dig! Det er din afgørelse. Du må væbne dig med indstillingen, at du hellere vil dø end at synde, og det kommer til at gå dig godt. Det skal Gud nok sørge for.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.