Sejr over seksuelle fristelser

Sejr over seksuelle fristelser

«Jeg havde en længsel efter at komme fri fra ungdommens lyster, men det blev aldrig klart for mig, hvordan jeg skulle få det til.» Garret snakker om vejen til frihed fra ungdommens lyster og fuldstændig sejr over alle urene tanker.

6 min. ·

Garret voksede op som kristen og hørte om at holde sig ren og ikke give efter for ungdommens lyster, men måden at gøre dette på, var aldrig klar. Her snakker han om, hvordan man kan få fuldstændig sejr over alle urene tanker og komme fri fra sexuel umoral og al urenhed.

«Da jeg voksede op, fik jeg ofte besked om at holde mig væk fra at flirte og at have sex før ægteskabet. Jeg vidste, at det var synd at nære urene tanker, og jeg havde virkelig en længsel efter at komme fri fra ungdommens lyster, men det var aldrig klart for mig, hvordan jeg skulle få det til. Jeg så efter en vej ud, men endte med at falde meget og blev fanget i en ond cirkel, hvor jeg prøvede at kæmpe, men altid endte med at komme tilbage til min synd. Jeg havde ingen hjælp til at komme fri.

Men endelig blev vejen åbenbar for mig. Jeg fik tro på, at Gud ville give mig sejr over mine synder, så jeg tog en kamp op mod disse urene tanker, og ved Guds hjælp begyndte jeg at sejre her. Jeg siger ikke, at jeg ikke bliver fristet længere, men jeg er ikke styret af mine lyster. Jeg styres ikke længere af, hvad en pige har på og hvordan en pige opfører sig, eller af envher lille tanke, som dukker op i mit hovede.

Sejr over disse synder er ikke bare en enkel, femminutters løsning. Hvis man ønsker at vinde kampen mod sine lyster, skal man være dedikeret. Kampen stater faktisk i hverdagen, før man i det hele taget fristes af urene tanker.

En rent tankeliv

Jeg tror, at det vigtigste for at holde sig ren er at arbejde bevidst i tankelivet i de daglige forhold, selv før man kommer i prøvelserne. Som der står i Kolossenserbrevet: ‘Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.’ (Kolossenserbrevet 3,2). Mit tankeliv skal være baseret på at bede for de andre, at søge Gud, at bede for mit eget liv og fylde mig med Guds ord. Dette bevarer mig ikke bare fra en masse unødvendige prøvelser, men når jeg kommer ind i prøvelser og fristelser, er jeg allerede klar til at kæmpe imod dem.

Vi mennesker er så utroligt svage af naturen. Det var til og med en kamp bare at tro på, at Gud kunne hjælpe mig. Jeg forstod meget hurtigt, hvor magtesløs jeg var imod disse tanker, og forstod at jeg måtte være helt bestemt, hvis jeg ville være færdig med disse synder.

Hvis jeg bare er lidt usikker, når jeg kommer ind i prøvelserne, så kan jeg være sikker på, at jeg kommer til at falde. Fordi jeg er alt for svag. Jeg har brug for Guds hjælp til at få sejr, og så kan jeg være bestemt og lade mine tanker være vendt mod det, som er deroppe.

Og når jeg ‘tænker på det, som er i himlen’, vokser jeg faktisk i kærlighed til Gud. Når jeg er lydig, er det et bevis på, at jeg elsker Gud mere end mig selv, mere end mine egne lyster og begæringer. Jeg kæmper ikke bare fordi jeg ønsker at være fri, men også fordi jeg elsker Gud – og han hader synd. Derfor vil jeg adlyde ham og kæmpe imod min synd, så giver han mig kraft til at sejre.

Når jeg er trofast til at adlyde Gud og stole på hans ledelse, og gøre det han siger til mig, så sender han mig Helligånden, som giver mig styrke til at få sejr i fristelserne. Men uden dette er jeg magtesløs til at lide i kødet, som der står skrevet om.

Lide i kødet

‘Da nu altså Kristus har lidt i kødet, så må også I væbne jer med det samme sind, at den som har lidt i kødet, er færdig med synden…’ Første Petersbrev 4,1.

For mig betyder det at lide i kødet, at når jeg fristes til at se på en pige og begære hende, hvis jeg så siger ‘nej’ til mit kød, så nægter jeg kødet at nære sig med denne lyst, og mit kød lider. Det får på en måde ikke lov til at spise hvad det vil, og det dør.

Når jeg er bevæbnet med dette sind, er jeg villig til at lide i kødet. Det er fordi, jeg har et stort had imod synden. Så bliver jeg færdig med denne synd. Hvis jeg har bestemt mig: ‘Jeg skal lide i kødet. Jeg skal ikke søge mit eget’, så giver jeg ikke efter for den synd! Så giver Gud mig styrke!

Jeg tager en kamp op, og jeg får faktisk sejr over synd – den er på vej til at dø.

Og det er der, kampen er. Ja, tankene kommer, men jeg behøver ikke at være enig med dem. Og på den måde tager jeg en kamp op, og jeg får faktisk sejr over synd – den er på vej til at dø.

Et liv i fred, glæde og sejr

I begyndelsen er der en lidelse, men det er ingenting i forhold til den lidelse jeg har oplevet på grund af det, jeg har sået i kødet. Til at begynde med har man måske ikke meget fred, og man mærker ikke meget glæde, men man får en lille sejr, og den lille sejr gør at man vil have mere og mere! Og dette liv er så meget bedre end at være slave af sine lyster. Jeg kan ikke engang sammenligne det.

I en vis forstand mener jeg, at det er spændende, når man tænker på alle disse krigere i det gamle testamente, som kæmpede alle disse kampe i det ydre. Men hvis jeg tænker på det indre menneske – jeg bliver en kriger i det indre menneske. Ja, måske er det ikke noget stort og heroisk i det ydre, men det er ganske heroisk at være en kriger i det indre. Hvem som helst kan give efter for ungdommens lyster. Det koster ingenting. Hvor mange mennesker kan få sejr over dem?

Ja, det koster noget at blive en kriger, men dette liv er fuld af håb og glæde. Med Guds hjælp er det fuldt muligt for alle, som virkelig vil, for alle som virkelig ønsker at komme fri fra sine lyster. Og det synes jeg er ganske spændende!»

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.