Sig tak under alle forhold

Sig tak under alle forhold

Snart samler amerikanerne sig, som de gør hvert år i november, for at fejre Thanksgiving Day. Det er en dag, hvor man udtrykker sin taknemlighed.

3 min. ·

Snart samler amerikanerne sig, som de gør hvert år i november, for at fejre Thanksgiving Day, en dag hvor man udtrykker taknemlighed. Apostlen Paulus skrev ordene, “sig tak under alle forhold”. Hvordan var han i stand til at sige tak for alt?

Snart samler amerikanerne sig med familie og venner, som de gør hvert år i november, for at fejre Thanksgiving Day. De røde og gyldne efterårsblade signalerer, at dette års høst er ovre, landmændenes marker er plovet og ligger klar til den kommende vinter, og mange hjem bliver fyldt med en lækker aroma af stegt kalkun, græsker- og æbletærter. Det er en fridag fra arbejde og skole, en dag til at udtrykke sin taknemlighed.

I amerikanske skoler lærer børnene om de pilgrimme som forlod sit hjemland, og alt det de havde kært, for at sejle til Amerika. Efter en sikker ankomst i den nye verden og en nogenlunde sikker sameksistens med de indfødte, fejrede de med at nyde en sprudlende fest sammen. Det var den første ‘Thanksgiving Day’.

Feriedagen stammer fra, at man hjerteligt takkede Gud for hans velsignelser, men vidste du at der i Amerikas tidlige historie var flere regeringssanktionerede thanksgiving days? En specielt interessant fact om disse første observationer er, at Thanksgiving Day kun blev fejret, når bosætterne havde modtaget gunstige forhold, sådan som militær sejr eller slutningen af en tørke—men ikke hvis disse ting manglede.

Apostlen Paulus havde en helt anderledes måde at reagere på. “Sig tak under alle forhold,” skrev han. Hvordan kunne han sige tak under alle forhold, i fængsel, i trængsel, ja, i al slags modgang, som de fleste mennesker ville synes var tragisk og ubærlig? Det er fordi Paulus var en anden slags ‘pilgrim’, en som stolede på, at Gud passede på ham på den allerbedste måde (Romerbrevet 8:28), mens hans selv søgte “det, som er i himlen, dér hvor Kristus sidder ved Guds højre hånd.” Kolossenserbrevet 3:1.

Han var levende interesseret i at finde disse aspekter af sin natur, som ikke passede ind i Guds rige—det sted hans hjerte længtedes efter. Og når situationerne gik imod ham—som de så ofte gør for os—fandt han sin tendens til at klage eller blive hævngerrig, men den nåde han havde modtaget igennem sin tro på Kristus Jesus gjorde det muligt for ham at hade disse negative ting, som han fandt i sig selv, og noget nyt, evigt og himmelsk kunne tage dets plads.

Paulus havde fået del i en tro, hvori han kunne sige tak under alle forhold, selv de ting som virkede tilsyneladende ubærlige.

Paulus skrev i sit brev til Romerne, at han “jublede i trængslerne”—han bød dem velkommen! …Fordi han var overbevist om, hvad det ville betyde for hans liv at være lydig i en levende tro på Gud—noget evigt! Han havde fået del i tro, hvori han “altid kunne glæde sig” og sige tak under alle forhold, selv de ting som ikke bare kan virke ubehagelige, men også tilsyneladende ubærlige. Hans taknemlighed ærede virkelig Gud! Og han minder os om at gøre det samme: “sig tak under alle forhold; for dette er Guds vilje med jer i Kristus Jesus.” (Første Thessalonikerbrev 5:18). Er det så mærkeligt at han, med sådan en indstilling, havde en ‘fest’ i sit hjerte hver dag?

Happy Thanksgiving!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.