Sparer du op på din himmelske bankkonto?

Sparer du op på din himmelske bankkonto?

Anne Marie sparer op til det, som har evig værdi.

5 min. ·

Da Anne Marie fik at vide, at nogle venner var gået bort, fik det hende til at se på sit eget liv og stille spørgsmål til, hvad hun vidste om døden.

Jeg ligger på min seng så dybt inde i mine tanker, at jeg ikke engang opdager, at dagen er forbi, og natten sænker sig. Jeg føler mig dårlig, bleg og træt. For en uge siden fik jeg nyheden om, at en slægtning var gået bort. Han var meget talentfuld og dygtig; han havde meget i denne verden. I dag fortalte min mor, at en ven af familie havde mistet sin søn; en ung lærer, kun 30 år gammel. Han havde været så fuld af håb, projekter og planer for fremtiden.

Mit hoved er fuld af spørgsmål. Jeg kan ikke stoppe med at tænke på, hvad der sker, når vi dør. Har jeg noget af værdi, når jeg dør? Min mor har ofte sagt: «De eneste der er bange for at dø, er dem som ikke har sit liv i orden.» Har jeg mit liv i orden? Er jeg bange for at dø? Hvad hvis det var min tur nu; er jeg klar til at møde Jesus?

Svar på mine spørgsmål

Næste dag er det søndag, og jeg går på søndagsmøde i vores menighed som altid. I dag er det påske, og vi hører et kraftigt budskab om Jesu opstandelse, og om hvad det betyder for os.

Vi fejrer Jesus, som er stået op fra de døde. Han sejrede over døden, og på grund af det har vi ingenting at frygte. Vi er dyrt købt af Jesus (Første Korintherbrev 6,20), og det betyder, at vi skal være hans for evigt. På grund af det han har gjort for os, har døden ikke noget krav på os. For dem som tror på Kristus Jesus og følger ham, er døden ikke evig.

«Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø. Tror du det?» (Johannesevangeliet 11,26)

Så når vi forlader denne jord er det ikke slutningen, men mere at vi går videre til noget langt bedre. Jesus skal tage imod os og ønske os velkommen ind i sit rige.

«og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd.» (Johannesevangeliet 10,28)

Der! Det er lige det, jeg har brug for at høre. De spørgsmål og den uro jeg har haft er forsvundet, og jeg mærker en stor glæde, styrke og kraft. Jeg har grebet fast i troen lige i dette øjeblik. Det spiller ingen rolle, hvad jeg har på jorden. Det spiller ingen rolle, hvor jeg bor, hvilken slags arbejde jeg har, eller om jeg er rig eller fattig. Intet af alt dette vil være til hjælp for min evighed. Det kan ikke købe mig en billet til himmelen.

Hvad kan jeg tage med mig til himmelen?

Jeg forstår det nu. Det der er vigtigt, er at tro på Jesus Kristus og at elske Gud af hele mit hjerte. Og hvad betyder det for mig? At holde hans bud i alle mine forhold. «For dette er kærligheden til Gud: at vi holder hans bud; og hans bud er ikke tunge.» (Første Johannesbrev 5,3)

Ved troens lydighed kan jeg bruge hver eneste lille mulighed til at holde Guds bud. At fornægte min egen vilje og gøre hans vilje, eftersom han arbejder i mig. «Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst.» (Galaterbrevet 5,16)

Jeg kan ikke «købe» en billet til himmelen; Jesus betalte den pris for mig. Men det er muligt at komme ind i himmelen med en konto fuld af det, som har evig værdi. Når det er mit fokus, i stedet for forgæves at stræbe efter jordiske ting, som ikke har nogen værdi, så vil jeg komme ind i himmelen tomhændet, når jeg dør.

Det der kræves af mig er at være trofast til at adlyde Guds bud; at søge hans vilje i stedet for min egen i mine situationer. Så vil jeg i slutningen af mit liv have en konto fuld af kærlighed, glæde, fred, retfærdighed, glæde, tro, osv., som er resultatet af at vandre i ånden.

Når jeg fristes til at være bitter, bekymret, eller at dømme andre, spørger jeg med det samme mig selv: «Hvad fylder du din konto med?» Når jeg har denne tankegang, er jeg mere bevidst og vågen efter at bruge mine muligheder.

En fuld konto

Der kommer prøvelser, men hvis der er én ting, jeg er sikker på, er det, at når det er min tur til at dø, skal jeg have en fuld konto med mig ind i himmelen.

Jeg har bestemt mig for at gå på denne vej, så længe jeg er her på jorden. Jeg ser virkelig frem til den dag, hvor Jesus siger til mig: «Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde!» (Matthæusevangeliet 25,23)

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.