Vær ikke bekymrede for noget – er det virkelig muligt?

Vær ikke bekymrede for noget – er det virkelig muligt?

Hvordan er det muligt ikke at bekymre sig for noget i sådan en usikker verden?

5 min. ·

Kan det virkelig blive sådan, at du ikke bekymrer dig for noget? Bibelen blev skrevet i en enklere tid; gælder sådanne vers fortsat i dagens samfund med al dets stress og krav?

«Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak.» (Filipperbrevet 4,6)

Bibelen siger, at vi ikke skal være bekymrede for noget, men er dette egentlig et rimeligt krav i vore dage? Hvordan er det muligt at være helt fri fra bekymring og stress, når der er så meget at forholde sig til? Hvad hvis du pludselig mister dit arbejde og ikke kan betale husleje? Hvad hvis dit liv ikke bliver sådan, som du havde tænkt? Hvad hvis du dumper til eksamen? Hvad hvis du ender med at arbejde på en fastfood-restaurant resten af dit liv, eller aldrig får mulighed for at rejse? Hvordan kan du være sikker på, at du vil lykkes? Hvad hvis? Hvordan kan du vide? Hvad ville der ske, hvis …?

Bibelen siger ikke, at vi kun skal være bekymrede for de virkeligt vigtige og store spørgsmål i livet. Den siger, at vi ikke skal være bekymrede for noget!

Du kan finde grunde til at bekymre dig overalt. Du kan tro, at det er nødvendigt at være stresset og ængstelig for disse ting. Er det ikke logisk at bekymre sig om fremtiden? Men bibelen siger ikke, at vi kun skal være bekymrede for de virkeligt vigtige og store spørgsmål i livet. Den siger, at vi ikke skal være bekymrede for noget!

Så er der bare et spørgsmål at stille: tror du på bibelen?

«Alt dette søger hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt dette. Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift!» (Matthæusevangeliet 6,32-33)

Gud er trofast. Det betyder ikke, at du får det, du vil, men det han har lovet! Hvad er det så, Gud har lovet os? Han har lovet, at «så skal alt det andet gives jer i tilgift!» Betyder det, at vi får alt serveret på et sølvfad? Langt fra! Der er et vilkår, som vi skal opfylde først, og det er, at vi først skal søge Guds rige og hans retfærdighed!

Gud er trofast. Det betyder ikke, at du får det, du vil, men det han har lovet!

Hvordan søger vi Guds rige først? Helt enkelt ved at gøre Guds vilje! Gud ønsker, at vi skal adlyde det, som er skrevet i bibelen. Han vil, at vi skal finde synden i vor egen natur i alle forhold og få sejr over synden! Han ønsker, at vi skal komme fri fra angst og bekymring. Han vil, at vi skal være trofaste!

Det modsatte af bekymring er tro. I tro kan du gå igennem livet på jorden og tage alle beslutninger trygt, fordi Gud vil vejlede dig i hver eneste detalje. Tro er total, blind lydighed. Tro er, at du gør det, Gud siger til dig, før du ved hvad resultatet vil blive. Tro er ikke, at du forstår alt – tro er at gøre det alligevel, fordi du stoler på Guds fuldkomne omsorg og vejledning!

Læs Guds ord, bed til ham og gør hans vilje, selvom du ikke forstår hver lille detalje. Sådan kan du søge Guds rige først! Gør dette, og Gud vil passe på dig.

Det betyder heller ikke, at du vil få alt sendt ned fra himmelen på magisk vis. Gud har aldrig lovet, at du altid skal have et stort hus og et godt arbejde, at du altid skal have en god indtægt og et godt helbred. Selvfølgelig kommer der forhold for at prøve os!

Gud ved lige nøjagtig hvad der skal til for at gøre os lykkelige, både i dette liv og i det liv som kommer.

«Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet.» (Romerbrevet 8,28)

Der står ikke, at alt virker sammen til det enkleste og mest behagelige liv! Der står, at alt virker sammen til gode. Gud ved lige nøjagtig hvad der skal til for at gøre os lykkelige, både i dette liv og i det liv som kommer. Selvom du ikke i nuet kan se hvorfor Gud arbejder, som han gør, kan du gå i tro og være lydig alligevel!

Vi skal forlade alle vore egne bekymringer og gå frem i tro. Søg hans rige først! Så længe vi er trofaste til at gøre alt det, som Gud lægger os på hjerte, vil han være trofast til at passe på os både nu og i evigheden. Så er der egentlig ikke noget at bekymre sig for!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.