Gå til indhold

Vær ikke bekymret – Gud er nær!

Som ung, kristen mor kæmpede Julie med bekymring - helt indtil hun fandt et styrkende ord, som hjalp hende til at komme igennem dagen.

Som ung, kristen mor kæmpede Julie med bekymring – helt indtil hun fandt et styrkende ord, som hjalp hende til at komme igennem dagen.

«… Som ikke er langt borte fra en eneste af os …» Han løftede hånden, og det var som om han tog fat i Guds hånd. «Herren er nær!» sagde han.

Julie blev kristen i en ung alder. Som mor med små børn fandt hun alligevel, at hun var bekymret og urolig over mange småting, som skete i livets hverdagsforhold. Hun fortæller om et besøg fra en gudsfrygtig mand, som gav hende et klart ord, som ikke kun var til trøst, men som også var en visuel demonstration af, hvor nær Gud er hver enkelt af os, og hvordan vi aldrig behøver at være bekymret.

Tag fat i Guds hånd

«Vi havde fem små børn, og det var på dette tidspunkt jeg havde mange bekymringer. Mine ældste børn gik i skole, og hjemme havde jeg et lille barn og en baby. Jeg skulle følge børnene til og fra skole, men ofte var den lille lige faldet i søvn eller babyen var i seng. Vi boede ikke langt fra skolen, så det var muligt for børnene at gå hjem sammen, men samtidig var jeg også bekymret, hvis de gik hjem alene. Jeg følte, at jeg skulle være der.

Engang fik vi besøg af en gudsfrygtig mand, som var kendt af Gud, Elihu Pedersen fra Norge. Jeg snakkede med ham om, hvordan jeg havde det, og han løftede straks sin hånd og sagde helt enkelt: ‘Herren er nær!’ Jeg kan huske, at hans stemme rystede, men han sagde det med stor kraft og myndighed! Det var som om, han tog fat i Guds hånd; det var som om Guds hånd var så nær ham! Han sagde ikke, at jeg ikke skulle være ængstelig eller bekymret, fordi Herren aldrig er langt borte fra en eneste af os.

Det er noget jeg aldrig har glemt, og det har været en trøst og styrke for mig, når jeg har været fristet til bekymring. ’Herren er nær’ – det er sandt! Gud er ikke langt borte fra nogen af os, og livet har lært mig at søge tilflugt hos Gud, at bede til Jesus og tænke på hans ord. I dette finder jeg Gud.»

«… for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os …» (Apostlenes Gerninger 17,27)

Den fred som Gud giver

«Jeg ved, at når jeg søger min tilflugt hos Gud, så giver han en fred som denne verden ikke kan give eller forstå. Fred midt i en meget vanskelig situation, når ting virkelig trykker mig ned. Han tager ikke forholdet væk, men når jeg beder om hjælp i vanskelighederne, hjælper Gud mig til at stå imod og hade den bekymring, som bor i mit kød. Hvis jeg holder ud i fristelsen og modstår disse urolige tanker, hjælper Gud mig til at komme til hvile i prøvelsen. Jeg lærte at tro på hans kærlighed og omsorg, og ikke min egen fornuft. Han forandrer mig som person, så jeg ikke længere behøver at være bekymret. Det er evangeliets herlighed!

Jeg har ofte tænkt på, hvad Elihu Pedersen sagde til mig dengang. Gud vil tage vare på mig, selv når min styrke kommer til kort. Jeg skal stole på ham. Hvis jeg løfter hånden og siger: «Herren er nær!» så tager han min hånd; så nær er han, hvert øjeblik!»

Filipperbrevet 4,5-7: «Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus.»

Kernelærdomme

AktivKristendom af Brunstad Christian Church udforsker, hvordan Guds ord udfordrer os og gør os i stand til at leve 100 % efter hans vilje, så vi ikke længere behøver at falde i synd, men kan komme til et liv i sejr.

Download gratis e-bog

Jeg er korsfæstet med Kristus

Dette hæfte er baseret på det, som Paulus skriver i Galaterbrevet 2,19-20: «Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig.” Her forklarer Elias Aslaksen hvad dette betyder, og hvordan læseren kan have samme vidnesbyrd som Paulus i sit eget liv.

Følg os