Være stærk i Herren

Være stærk i Herren

Når vor styrke er i Gud, så har vi løftet om stor magt til at overvinde alt det onde.

3 min. ·

I Efeserbrevet 6:10 hvor formaningen siger: “vær stærke i Herren og i hans mægtige styrke,” er det i kommandoform. Dette er stærke ord som indeholder løftet om stor kraft. Er det virkelig muligt at være stærk, til trods for al den svaghed som hersker, når det gode skal gennemføres? Hele verden ligger under for de ugudelige. I det ydre er vi omgivet af en skæv og pervers generation, og i det indre er syndens lov i vore lemmer. Romerbrevet 7:23.

Til trods for al den modstand er det muligt at overvinde det onde, ifølge den vej der står skrevet om i skrifterne. Rustningen skal være fuldstændig som beskrevet i Efeserbrevet 6:11 og 13, og vi skal “være udholdende i forbøn.” Efeserbrevet 6:18. Hemmeligheden til altid at sejre er: altid vær fyldt med godhed.

En standhaftig, ubevægelig og urokkelig tro

Vi fører en kamp imod kraftige kræfter ude- og indefra. Vi kan kun kæmpe imod disse kræfter i en urokkelig tro, som er ubevægelig og standhaftig. Det er ubrugeligt, hvis vi ikke har taget dette standpunkt. Hvis vi er helhjertede, kan vi stå imod på den onde dag og forblive stående, efter vi har overvundet alt. Hvilket herligt løfte det er: “overvinde alt.” Lad os fylde vore hjerter med troens ord, så onde ånder og magter og djævelens hære skal fly.

Vi skal tage disse ting seriøst, og vi skal gøre det i dag. Livet går hurtigt, og vor indgang til himlen står for døren. Vi skal stå ombundet med sandheden som bælte. Den mindste form for dovenskab på dette område skyldes at rustningen er ufuldstændig og forhindrer os i at sejre.

Krigsførelse

Retfærdighedens brynje hører til rustningen. “Når I ved, at han er retfærdig, forstår I, at enhver, som gør retfærdigheden, er født af ham.” Første Johannesbrev 2:29. Brynjen er lavet af personlig retfærdighed i vore egne liv – den retfærdighed som blev os tilregnet ved vor omvendelse er Kristi retfærdighed.

Vore fødder skal beskoes med fred. Vi skal vide, skelne og indse, at vi skal forfølge fred under alle omstændigheder, så meget som muligt. Troens skjold er et forsvar imod alle de gloende pile fra den onde. Det kræver kun en lille åbning for det onde at trænge igennem.

Frelsens hjelm gør os glade og tålmodige – altid klar til at prise og ære Gud. Ikke at være forberedt er fremmed for dem som bærer frelsens hjelm. Åndens sværd, som er Guds ord, skal være rigeligt iblandt os, så det adskiller sjæl og ånd og dømmer vort hjertes tanker og hensigter. Ordet løser alle problemer; det adskiller det rene fra det urene og binder djævelens kræfter.

Lad os formane os selv fra morgen til aften til at være nidkære og trofaste. Vi skal helhjertet gå ind i et liv i stadig bøn for os selv og alle de hellige. Så er rustningen fuldstændig; vi vil stå sejrende på den onde dag og stå efter at have overvundet alt.

Denne artikel blev først publiceret i Norge i BCC’s tidsskrift “Skjulte Skatte” i oktober 1968, med titlen “Guds fulde rustning.”
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.