Gå til indhold

Historien om Ruth som du måske aldrig har tænkt på den før

Historien om Ruth og Naomi er velkendt. Har du nogensinde tænkt på, hvordan den kan relatere til dit liv?
The book of Ruth in the Bible

(Klik for at lytte til en lydfil af denne artikel, oplæst af forfatteren: Historien om Ruth som du måske aldrig har tænkt på den før)

Ruth har måske titlen som den bedste svigerdatter nogensinde. Men Ruths bog er meget mere end den synes ved første øjekast. For nyligt har jeg opdaget parallellen mellem den velkendte historie og et nytestamentligt liv.

Ruth og Naomi

Her er et hurtigt resumé af Ruths bog:

Efter at have flyttet til Moab og mistet alt der, inklusive hendes mand og to sønner, besluttede Naomi sig for, at det var tid til at vende tilbage til Judah. Det må have været hjerteskærende for hende at begynde hjemrejsen uden de, som hun var kommet sammen med. Men hun havde sine to unge svigerdøtre, Orpah og Ruth. Dengang forblev de en del af hendes husholdning, selvom deres mænd var borte.

Et sted på hjemvejen må Naomi have overvejet hvor meget de to piger opgav ved at forlade det, som sikkert var det eneste hjem, de nogensinde havde haft. Hun bad dem om at vende om og tage hjem til deres mors hjem. I starten kæmpede begge pigerne imod, men efterhånden fik hendes vedholdenhed overtalt Orpah, og hun kyssede Naomi og vendte hjem. Men Ruths bog fortæller os, at Ruth ikke kunne overtales. Hendes forpligtelse overfor sin svigermor var for stærk. “ Herren ramme mig igen og igen: Kun døden skal skille os,” sagde hun til Naomi.

To enker kan ikke have haft et let liv i disse dage, og de oplevede sikkert sult og fattigdom, da de kom til Judah. Men de havde en rig slægtning, en mand ved navn Boaz, og Ruth gik ud på hans marker, hvor høsten blev taget ind, for at samle korn som var til overs. Boaz lagde mærke til hende der, og han havde allerede hørt om hendes hengivenhed og omsorg for Naomi. Så han tog hende under hans beskyttelse, tillod hende at samle fra negene og gav hende mad at spise. Med tiden blev Boaz og Ruth gift.

På grund af Ruth forpligtelse og kærlighed til Naomi og hendes afslag til at vende sig fra, hvad hun vidste var vejen for hende, velsignede Gud hende enormt. Hun og Naomi gik fra at være fattige enker til sikkert liv. Hun blev også oldemor til kong David og på den måde også stamfader til selve Jesus Kristus. Alt dette kan læses i Ruths bog.

Ruths bog og os

Så hvordan kan dette historie relatere til vore liv i dag?

Vi skal også tage en beslutning om at vende fra vort gamle liv og begynde en ny rejse. Gud kaldte os og drog vore hjerter til ham, og vi modtager to til at starte et nyt liv. Dette betyder, at vi skal give hele vor egen vilje op, og hvad ellers Gud kræver af os, alt som vil forhindre os i at følge Jesus 100%. “Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel,” sagde Jesus (Lukasevangeliet 14:26). Dette virker som en stor mundfuld at give op, men det betyder ikke, at vi skal vende ryggen til alle dem, vi kender, det betyder hellere, at vi ikke tillader noget eller nogen at adskille os fra at følge ham.

Ligesom Ruth måske blev fristet til at forlade Naomi og vende hjem, vil Satan prøve at overtale os til at gå tilbage til vore gamle levevaner. Men vor forpligtelse som disciple skal være fuldstændig. Ved tro bliver vor personlige vilje, følelser og lyster overvundet, som vi følger Kristus. Det vi har opgivet bliver som skrald for os, når vi får vore øjne åbnet for den velsignelse der kommer af at følge Jesus, af kærlighed til ham.

“Dog, hvad jeg havde af fortjeneste, det regner jeg nu på grund af Kristus for tab. Ja, jeg regner så vist alt for tab på grund af det langt større at kende Kristus Jesus, min Herre. På grund af ham har jeg tabt det alt sammen, og jeg regner det for skarn, for at jeg kan vinde Kristus.” Filipperbrevet 3:7-8.

Prøvelser, hjælp og lønnen

Vi kommer til at møde prøvelser på denne vej. Vore er nødvendigvis ikke ydre prøvelser som sult og fattigdom. Vi skal stride troens gode strid for at gøre Guds vilje, i modsætning til lysterne i vort kød. Men det er igennem disse prøvelser, som Peter beskriver som “ildprøver,” at vor tro bliver ægte og dyrebar. Det er at “blive til pris og herlighed og ære, når Jesus Kristus åbenbares.” Første Petersbrev 1:7.

Ruth vidste, at når de var i nød, kunne de finde hjælp hos deres slægtning. Vi skal også søge forbindelser, som vi ved vil være til evig fordel. Et forhold til Gud, som også har al magt i himlen og på jorden, og kan dele sin kraft med os. Udover at hjælpe os på enhver mulig måde i dette liv, forbereder han også en plads til os i det liv som kommer. Bed til ham, tro på ham, hold dig nær til ham, dyrk et intimt forhold til ham. Han er vor ven og hjælper så langt, som vi stoler på ham, fra de største prøvelser til de mindste dagligdags ting.

Vor prøvelser er lettere, når vi ved, hvad resultatet er. Trofasthed vil give os det rigest liv, som er muligt. Vi bliver fuldkomne, grundfæstede, styrkede og afgjorte. Gud bliver også i stand til at bruge os i hans ministerium, vi bliver dannet til Kristi billede, vore liv bliver velsignet på jorden og en dag får vi lov til at være sammen med vor herre som arvinger med ham i al evighed! Trofasthed betaler sig rigeligt! (Første Petersbrev 5:10; Romerbrevet 8:28-29; Romerbrevet 8:16-17)


Du kan læse flere kommentarer om velkendte bibelhistorier på vor “Mennesker i bibelen” side
.

Du er måske også interesseret i disse udvalgte artikler:

Hvad betyder det at stride troens gode strid?

Hvorfor du altid kan glæde dig i prøvelser

Du kan læse hele historien i Ruths Bog.
“The Bible Project” har lavet en meget interessant video der fortæller om Ruths bog (på engelsk).

Kernelærdomme

AktivKristendom af Brunstad Christian Church udforsker, hvordan Guds ord udfordrer os og gør os i stand til at leve 100 % efter hans vilje, så vi ikke længere behøver at falde i synd, men kan komme til et liv i sejr.

Download gratis e-bog

Den nye pagt og lovløshedens hemmelighed

Den nye pagt er en personlig pagt, som vi indgår med Gud, hvor vi forpligter os til at adlyde al hans vilje og til gengæld forpligter han sig til at udstyre os med alt, vi behøver for at gøre dette. Lovløshedens hemmelighed er at de fleste folk bortforklarer denne del af nåden, som Jesus har overleveret os, og i stedet forvender de Guds nåde til en tilladelse til at synde.

Følg os