Gå til indhold

Ingen livsglæde uden kamp

Hver morgen vågner Liv & Bernt med en ubeskrivelig glæde over livet og den dag de skal dele sammen.

Hver morgen vågner Liv & Bernt med en ubeskrivelig glæde over livet og den dag de skal dele sammen.

Morgensolen skinner ind i Liv & Bernts stue og kaster sine varme stråler på væggene med indrammede billeder af børn og børnebørn. Dette er dagens bedste tidspunkt for dem, og ægteparret har sat sig ned i sofaen.

Det er ikke svært at se, at Liv & Bernt er glade for hinanden. De har haft 53 gode år sammen og ser ud til at nyde livet og hinandens selskab.

– Det er specielt hyggeligt om morgenen. Bernt har jo været meget væk, og hver dag vi nu kan være sammen er en ekstra stor glæde, siger Liv, og Bernt er helt enig:
– Ja, jeg er specielt glad for at vågne sammen med dig, Liv, siger han til sin kone.

– Guds ord er sandt!

Med otte børn og megen virksomhed i menigheden har der været hektiske dage. De har sikkert ofte mærket, at deres naturlige, menneskelige reaktion vil komme frem. Alligevel har deres indstilling været, at alle reaktioner der ikke kan forenes med Guds vilje, kan og skal fornægtes ved Guds kraft.

Bernt erindrer en tid, hvor han havde særligt meget arbejde, og han blev plaget af bekymringer og svære tanker. Som altid vidste han, at han kunne finde hjælp i bibelen, og i Filipperbrevet 4, vers 6 og 7 fandt han det han behøvede:

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

– Så gjorde jeg præcis som det står, og bragte mine bekymringer frem for Gud med bøn og tak, fortæller Bernt, der bestemte sig for at holde sig vågen til tankerne var overvundet.

Bernt bad til Gud indtil klokken fire om natten, hvor han pludselig mærkede en stor fred og glæde. Bernt havde fået kraft fra Gud til at besejre bekymringstankerne, og han kunne gå til ro i en fantastisk atmosfære.

– Det er specielt at opleve, at Guds ord er sandt. Evangeliet er så klart, og ligemeget hvor du læser, står der klart og tydeligt hvad vi skal gøre. Hvis du først er begyndt at leve efter Guds ord, får du ikke lyst til noget andet, siger Bernt.

– Så oplever du glæde!

Bernt tager Liv i hånden. De går en tur i det nabolag, de har boet i de sidste 50 år, og tænker tilbage på livet. At fornægte sine egne viljer for at gøre Guds vilje, sådan som Jesus gjorde, har kostet nogle små lidelser. For som menneske vil man gerne havde ret i livets forskellige situationer.

 De fleste folk må knytte næverne af og til. De som siger tingene direkte, kan de fleste jo ikke lide. Men det at knytte næverne holder ikke i længden. Man skal ydmyge sig og gå ned, og så løfte de andre op, siger Liv. Hun forklarer hvordan man på samme måde som Jesus kan ydmyge sig og sejre i de situationer der opstår, i stedet for at synde.

– At knytte næverne holder ikke i længden!

– Det er Jesu lidelser. Og når du har gjort det, oplever du glæde! Det bliver lettere og lettere, og det man ofte blev sur over før, forsvinder helt.

Bernt citerer fra 1. Peter 4,13:

Men glæd jer, når I deler Kristi lidelser, så at I også kan juble af glæde, når hans herlighed åbenbares. Det er denne glæde Bernt og Liv har kæmpet for.

Ægte livsglæde

– Mange mennesker forestiller sig, at de er glade, men man får ingen livsglæde uden kamp, siger Liv.

Liv og Bernt har set hvordan de har fået det bedre og bedre i familien og ægteskabet, ved at fornægte sin synd.

– Det er ikke trist at være sammen med de, der går på den samme vej. Hvis man vandrer i lyset får man samfund, siger Bernt, der er taknemlig for den ægte livsglæde han og Liv har fået i livet.

Kernelærdomme

AktivKristendom af Brunstad Christian Church udforsker, hvordan Guds ord udfordrer os og gør os i stand til at leve 100 % efter hans vilje, så vi ikke længere behøver at falde i synd, men kan komme til et liv i sejr.

Download gratis e-bog

Jeg er korsfæstet med Kristus

Dette hæfte er baseret på det, som Paulus skriver i Galaterbrevet 2,19-20: «Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig.” Her forklarer Elias Aslaksen hvad dette betyder, og hvordan læseren kan have samme vidnesbyrd som Paulus i sit eget liv.

Følg os