Blive mere end bare en “bedre” person

Blive mere end bare en “bedre” person

Jeg reagerede konstant på ting, på en måde, som jeg hadede. Her kan du læse, hvordan jeg fandt løsningen.

7 min. ·

Jeg var altid en “god pige”, da jeg voksede op. Men som jeg blev ældre, følte jeg der var mere i livet end bare at være“god.” Jeg begyndte at føle, at jeg manglede noget, en længsel efter at være bedre. Noget fortalte mig, at livet måtte være noget dybere end bare penge, succes, kundskab eller at blive den bedste, til det jeg gjorde.

Og det er blevet langt mere for mig nu.

Jeg ønskede et ægte og autentisk liv

I min sene teenage-år og tidlige tyvere oplevede jeg nogle personligt hårde tider og prøver, men jeg var også meget succesfuld. Jeg vandt endda en national præmie i indretning, da jeg var 22 år gammel! Jeg kan huske, at på vore teammøder snakkede de om at være en stærk leder, give tilbage og mange andre gavnlige ting, men jeg følte, at der manglede noget.

På overfladen levede jeg et godt liv, men det jeg virkelig ønskede, var et liv som var autentisk og ægte hele vejen igennem, også på de områder ingen andre kunne se. Og jeg vidste, at det havde jeg ikke endnu. For at være ærlig var jeg meget stresset, angst og havde krav til andre. Det gjorde mig faktisk meget ulykkelig, og min reaktion var, at jeg blev meget kommanderende og hård. Jeg kunne se den effekt det havde på andre mennesker, og jeg prøvede at forbedre mig, men indeni var jeg stadig fuld af ting som gjorde mig ulykkelig.

Jeg er virkelig et stresset, nervøst, angst person efter naturen. Det blev så klart for mig, at ved at lade disse følelser kontrollere mig, gav jeg også efter for andre ting som irritation og utålmodighed mod andre mennesker. Jeg lod disse følelser af bekymring overvælde mig og glemte at stole på Gud. Det kom imellem mig og min trang til at være god mod mennesker. Som jeg prøvede, endte jeg altid med at reagere på en måde, som jeg hadede. Jeg så at min indre uro holdt mig fra at blive virkelig lykkelig.

Jeg vidste, at der var en måde tingene kunne være anderledes. I menigheden så jeg mange gode eksempler: mennesker som jeg vidste selv var i prøvelser, men stadig var i hvile og milde og gode mod andre. Jeg følte, at de var eksempler på, hvordan Jesus ville have været. Det ville jeg også være! Jeg ville også være barmhjertig og være i hvile i mine situationer.

Jeg indså til sidst, at jeg ikke kunne forandre mig og ikke kunne være virkelig lykkelig bare ved at være “bedre” på min egen måde. Det jeg virkelig havde brug for, var at bede Gud om hjælp til at komme fri.

Lære at bede

Jeg blev mindet om Jesu historie om farisæeren og tolderen. Farisæeren stod hvor alle kunne se ham og sagde, "Tak Gud for at jeg ikke er som denne fattige tolder her". Men den stakkels tolder var i nød for Gud og sagde, “Gud være barmhjertig mod mig, en synder!” Måske kunne han ikke engang sætte ord på, hvad hans nød var (Lukasevangeliet 18:9-14). Det er sådan, jeg har haft det, det meste af mit liv. Mange gange er mine bønner bare nøden i mit hjerte, selvom jeg ikke kan sætte ord på det. Men jeg ved Gud hører mine bønner, når min længsel er sand og ægte, ligesom med tolderen i historien. Jeg skal gå til Gud i vished om, at jeg ikke kan overvinde i min egen styrke. Dette refererer til en person som forsøger at bringe deres egne syndige lyster uden hjælp fra Gud; ikke at synde af ren og skær viljestyrke. Nogle mennesker får det til i en vis grad, men ultimativt er det umuligt. Jeg har desperat brug for hans hjælp.

I min nød og længsel lærte jeg virkelig at bede. Der begyndte tingene at forandre sig. Da jeg stoppede med at prøve at kontrollere alt og overgav det til Gud, så fik jeg fred. Jeg ved, at Gud hører mine bønner. Jeg ved, han besvarer dem. Ikke altid på den måde jeg havde håbet, men han giver mig nåde og styrke. Det handler om at lære at acceptere Guds plan for mit liv i stedet for at prøve at gennemtvinge de planer, jeg selv har.

Så min bøn har været, at Gud hjælper mig til at sejre over disse indre ting, for så vil de ydre ting også falde på plads. Det er noget, jeg stadig arbejder på; jeg er ikke tæt på at være fuldkommen i disse ting. Men jeg ved, at med Guds hjælp, bliver jeg fuldkommen. Jeg kontrolleres ikke længere af stress og bekymring, og når jeg er fuldstændig færdig med det, bliver det min største sejr!

“Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er blevet fuldkommen; men jeg jager efter det, om jeg virkelig kunne gribe det, fordi jeg selv er grebet af Kristus Jesus.” Filipperne 3:12.

Jeg kan blive forvandlet!

Nu jeg har mit eget firma, og dagene kan være travle. Men i alle mine situationer lærer Gud mig noget. Et vers som ofte kommer til mig er “Stands, og forstå, at jeg er Gud.” Salmernes Bog 46:11. Jeg har lært at sætte al min lid til ham, at vide at han har fuld kontrol. Når jeg vælger at placere alle livets detaljer i Guds hænder, kan jeg være taknemlig og glad for andre, og for livets situationer og udfordringer. Jeg har forstået, at jeg ikke bare skal forsøge at blive en bedre person, men at jeg kan forvandles indeni; jeg kan blive som Jesus, som kun viste godhed, kærlighed og barmhjertighed i alle situationer!

Livet giver så meget mening nu. Nu forstår jeg, at den længsel og mangel jeg mærkede vokse indeni, var Jesus selv som kaldte mig til ham! Jeg ved, at det er sandt, fordi at leve med dette som mål, har gjort mig fuldstændig i sandhed, dybt lykkelig.

Selvfølgelig er det andre ting som gør mig glad, som musik, kunst, blomster, osv. Men i sidste ende er alle disse ting bare midlertidige. Sand, vedvarende lykke og fred kommer af at have et personligt forhold til Jesus og ved at søge de ting som har evig værdi.

“Mine brødre, I skal kun regne det for glæde, når I kommer ud for prøvelser af forskellige slags; I ved jo, at når jeres tro prøves, skaber det udholdenhed. Og udholdenheden skal føre til fuldendt værk, for at I kan være fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget.” Jakobs Brev 1: 2-4.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.