Bombetrussel: Fred midt i panikken

Bombetrussel: Fred midt i panikken

Hvordan en bombetrussel beviste min tillid til Gud.

3 min. ·

Når man arbejder som sygeplejerske, er der mange forskellige situationer som pludselig kan opstå, og som man hurtigt skal reagere på. Jeg arbejder på den travle opvågningsstue på et lokalt hospital, og mine kolleger og jeg er uddannet til at kunne takle enhver nødsituation, der kunne opstå. Vi takler dem så roligt og effektivt som muligt.

På en ellers normal dag kom der en pludselig bekendtgørelse på hospitalets højtaler – noget vi aldrig har skullet takle før. “Kode Sierra træder nu i kraft.” Kode Sierra! Kun hospitalets personale forstod det virkelige alvor, som disse ord indeholdt. En bombetrussel på hospitalet. Nyheden bredte sig som løbeild. Bomben tænktes at være i en elevatorskaft. Jeg havde set mine kolleger behandle medicinelle nødsituationer helt roligt, men nu blev de helt fanatiske. Angst og frygt havde overtaget.

Fuld tro og tillid

Men som jeg stod der midt i det hele, begyndte linjer fra en sang at spille i mit hoved. “All my days are resting in His keeping; from all worry, by His grace, I’m saved.” Mens panik herskede omkring mig, var alt jeg mærkede en dyb følelse af indre fred. Det var noget, jeg aldrig havde oplevet før. Jeg troede på, at mit liv hvilede i Guds hånd, og det blev klart, at jeg ikke havde noget at bekymre mig for. At ved at have fuld tro og tillid til Gud, gav han mig hvile og fred midt i al den kaos omkring mig.

Jeg tænkte også på et vers i Salmernes Bog, “Herren bevarer dig, Herren er din skygge ved din højre side.” Jeg vidste, at jeg overhovedet ikke havde noget at frygte. Gud var så nær som skyggen af min højre hånd (Salmernes Bog 121:5). Jeg var i stand til fortsat at tage mig af mine patienter, som om der ingenting var sket. Og indenfor et par timer havde lokale indsatsstyrker gjort hospitalet sikkert for patienter, besøgende og ansatte.

Min kamp med angst

Det kan lyde som om denne reaktion bare var naturlig for mig, men sandheden er, at det at hvile i Gud og stole helt på Gud er noget jeg virkelig har arbejdet med. Efter naturen bliver mine tanker og handlinger let påvirket af angst, så jeg har virkelig kæmpet imod det. Selv i tilsyneladende små hverdagssituationer, kommer fristelserne så let; om det handler om at komme på arbejde i tide, vejret, min personlige økonomi, osv. Men bare fordi jeg bliver fristet, og tankerne kommer, betyder det ikke, at jeg skal give efter og blive bekymret. I stedet beder jeg indtrængende til Gud. Han har lovet at give mig den hjælp, jeg skal bruge for at sejre (Første Korintherbrev 10:13). Det er ved at kæmpe og bede i disse små situationer hver dag, at jeg har fået tro på Gud. Det er kun ved Guds nåde og kraft, jeg har sejr over bekymring og forbliver i urokkelig hvile og fred. Det er fordi jeg har kæmpet for at lære at stole på Gud i disse små situationer, at jeg er blevet i stand til at være i urokkelig i en situation, hvor min naturlige reaktion ville have været at gå i panik.

Det er så godt at have disse påmindelser om, at evangeliet om sejr over synd virker. At bare fordi ting som angst – eller misundelse, dovenskab, eller lige meget hvad det er – er det naturlige for mig, fører troskab til at fornægte dem til forvandling. Jeg kan faktisk blive en ny skabning! (Andet Korintherbrev 5:17) Og resultatet er hvile og fred i mit liv, fremfor stress og frygt.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.