Bryd de lænker som du ikke vidste bandt dig

Bryd de lænker som du ikke vidste bandt dig

Ved du egentlig, hvad Bibelen siger om at være en slave?

4 min. ·

Frihed. Kan du smage det? Hvilket gode er større end frihed? Fremfor alt andet, fremfor penge, fine biler og at være god til sport, værdsætter de fleste frihed. Men er du virkelig fri?

Du kan tænke, hvad du vil, sige hvad du vil, gøre hvad du vil. Det er et frit land. Du vælger selv. Indtil du tilfældigvis ser et par nye sko i indkøbscentret, og du bare må eje dem. Eller en klassekammerat siger noget ekstra dumt, og du bare må give et sarkastisk svar. Eller når nogen går forbi dig på stranden, og du bare må kigge. Pludselig har du ikke så meget kontrol over dine valg alligevel.

Det er slaveri af værste skuffe. At være syndens slave. Som Jesus siger i Johannesevangeliet 8,34: «Sandelig, sandelig siger jeg jer: Enhver, som gør synden, er syndens træl.»

Måske er du ikke så fri, som du troede.

Og ofte føles det ikke som slaveri. Det føles som om, du gør det, du ønsker. Fordi noget i dig vil bruge penge på de nye sko i indkøbscentret – penge som du ved, at du ikke har. Noget i dig vil give et virkelig bidende skarpt svar, når klassekammeraterne siger noget dumt. Noget i dig vil se på de attraktive mennesker, som går på stranden. Det føles som frihed. Det føles som om, du får alt det, du ønsker.

Men som kristen vil du også leve efter bibelens bud, hellig og ren og fri fra synd (Første Johannesbrev 3,3). Der er også noget i dig, som stadig vil synde. Og inderst inde er det egentlig ikke det, du vil længere. Når du mærker, at lænkerne binder dig og forhindrer dig i at gøre Guds vilje, gang på gang, så vækkes der et virkeligt had mod synden i dig.

«Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde. For jeg glæder mig inderst inde over Guds lov.» Romerbrevet 7,21-22.

Bare fordi du bestemmer dig for at leve for Jesus, betyder det ikke, at din synd bare forsvinder af sig selv.

Du glæder dig over Guds lov og alligevel ligger det onde dig for hånden. Selvom du vil gøre det gode. Bare fordi du bestemmer dig for at leve for Jesus, betyder det ikke, at din synd bare forsvinder af sig selv. Men du kan besejre dens magt over dig. Du kan bryde de lænker, som binder dig. Når dit had til synden er stærk nok, kan du fornægte synden, som prøver at tvinge dig til at handle eller tænke på måder, som ikke behager Gud. Du kan døde den syndige natur i dig og blive fri (Kolossenserbrevet 3,5).

«Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer.» Apostlenes Gerninger 1,8. Helligåndens kraft blev givet netop på grund af dette. Ved tro, ved lydighed, ved Guds store nåde og barmhjertighed knuses syndens lænker, og du bliver fri. Bibelen indeholder den kraft, du har brug for, for at blive færdig med synden. Den kraft du har brug for, for ikke at gøre det, du ikke vil gøre. Lydighed mod Gud vil sætte dig fri. Lydigheden mod sandheden vil sætte dig fri. Du skylder ikke Satan noget. Jesus har købt dig fri fra al din skyld og synd.

Og når synden synes at tvinge dig til at gøre dit og dat, til at kigge her og der, og den er så stærk, at du føler, at du bare  gøre det, så kan du huske dette løfte. Husk at bibelen kalder os til at være fri. Helt fri. Vi er ikke længere bundet af syndens lænker. Bed til Gud. Gør det han befaler. Modstå de lyster der stiger op i dig og død dem.

«Men de, der håber på Herren, får nye kræfter, de får vinger som ørne. De løber uden at blive trætte, de vandrer uden at udmattes.» Esajas' Bog 40,31. Du er med andre ord fri.

«Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie.» Johannesevangeliet 8,36.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.