Eksamen uden bekymringer

Eksamen uden bekymringer

Der står i bibelen, at jeg ikke skal bekymre mig. Men tænk hvis jeg får et dårligt eksamens-resultat, vil Gud give mig gode karakterer hvis jeg ikke bekymrer mig? Hvad er det bedste for mig?

2 min. ·

Slutningen på forårssemesteret nærmer sig. Skrivebordet ligger begravet under bunkevis med papirer og notater. Det er eksamenstid og præstationsnerverne begynder at tage overhånd.

Jeg sidder skævrygget over skrivebordet med næsen ned i bøgerne. Det er en siddestilling jeg har haft de sidste par uger. Om nogle dage er det overstået, så er eksamen gennemført. Før det er der stadig nogle dage med stress og en klump i maven.

For eksamenstid bringer meget bekymring og stress med sig. Jeg sidder oppe i timevis om aftenen for at komme igennem pensum og beder stille om, at jeg får en rar sensor. Med er det virkelig nødvendigt med alt dette stress?

Der står altså i Bibelen at jeg ikke skal bekymre mig. Hvorfor?

I Første Petersbrev 5,7 står der «kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer». Der står altså i Bibelen at jeg IKKE skal bekymre mig. Hvorfor?

«Men tænk hvis jeg får et dårligt eksamens-resulta»t, tænker jeg, «vil Gud give mig gode karakterer, hvis jeg ikke bekymrer mig?» Eller betyder det noget andet? I Romerbrevet 8, 28-29 står der, at alle ting samvirker til gode for dem som elsker Gud, sådan at de skal formes efter hans søns billede. Det betyder altså at ligemeget hvilket resultat jeg får til eksamen, så er det til det bedste for mig.

Hvad er det beste for mig så?

Hvad er det bedste for mig så? Bibelen lærer os, at ved at ødelægge det onde der er i min natur (Bibelen kalder det «at døde synden»), kan bekymring, klage, utaknemlighed og så videre erstattes med fred, godhed og taknemlighed, som har evig værdi! Dette kan jeg gøre uafhængigt af hvordan det går til eksamen. Så gør jeg Guds vilje helt ligesom Jesus gjorde og får det utroligt godt!

De sidste dage med intens terpning bliver pludseligt lidt lettere, når jeg tænker på at jeg har en Gud, der ordner alt perfekt for mig. Jeg skal selvfølgelig øve mig og gøre mit bedste, men jeg behøver ikke at bekymre mig, for jeg ved at ved tro og lydighed mod Gud, sker alt til det bedste for mig, uafhængigt af eksamens-resulatet.

Så bøjer jeg mig over bøgerne igen, for der er meget stof at gennemgå før eksamen!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.