En opmuntring til alle der kæmper med at få sejr over synden

En opmuntring til alle der kæmper med at få sejr over synden

Du som står i livets kamp og ikke har fuld sejr endnu: det skal lykkes!

Du som står i livets kamp og ikke er kommet til fuld sejr endnu: det skal lykkes!

Du har måske så mange erfaringer med at det gik fejl, du faldt i synd igen, det ser ud som om der ikke er nogen fremgang. Du har prøvet alt, men ingenting virker. Efter at have hørt Guds ord blive talt med kraft og ånd fik du lidt håb igen, men det forsvandt da følelserne blev væk i hverdagen. Det er gået op og ned i lang, lang tid, så du tænker at det kommer det sikkert til at blive ved med i fremtiden. Alle dine gamle erfaringer peger på, at det aldrig vil lykkes at blive helt færdig med synden.

Troen er nøglen

Der står i en sang: «Gamle erfaringer viger for tro; bliv færdig med vantro og tvivl!»

I sangbogen Herrens Veje nr. 412 står der: «Troen taler kun om dagen her i dag, glemmer alt det gamle til Guds velbehag!»

Troen går lige imod fornuften. Troen er ikke «logisk»  for vor menneskelige forstand; derfor er det tro. At tro betyder at gribe og at holde fast, stædigt og sejt, døv og blind for alle vantroens tanker. Troen er en høj mur mellem gamle erfaringer og dagen i dag.

Du har sikkert prøvet det før, at gribe troen, og måske har du mistet den igen. Ja, grib troen igen og igen! Hver eneste dag skal du gribe troen på ny, glemme det gamle og stride for at få sejr! Grib troen, hold fast! Dag for dag, blind for bekymringer om i morgen! Hvis du holder fast på dette, så kommer dagen snart, at du kan se dig tilbage og opdage, at du lever sejrende liv, og at det er blevet naturligere og lettere at sejre hver dag.

Ingen grund til at give op

Men hvad hvis du senere på en dårlig dag er faldet igen? Er alt nu fortabt? Har alt været forgæves? Er du nu gået tilbage til at leve i synd? Har du nu fået en grund til at blive modløs og give op? Nej! Tro på syndens tilgivelse! Bliv ikke liggende i et eneste sekund, men hop op igen, grib troen igen og hold fast! Gud gav os ikke modløshedens ånd, så den behøver du aldrig være i! Brug dit fald som en grund til at hade synden endnu mere, til at blive endnu bedre væbnet næste gang! Det at falde er helt naturligt for den som lærer at gå.

Det gælder bare om aldrig at give op. Det skal lykkes!

Artiklen blev først publiceret i bladet «Skjulte Skatte» i juni 2021, med titlen «Det skal lykkes!»
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag | ActiveChristianity

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.