En tid med taknemlighed

En tid med taknemlighed

Når der sker så meget i julen, kan det være let at glemme hvad vi fejrer.

Jeg har altid været lidt af en ‘grinch' (som klager og er utilfreds over noget egentlig positivt, red.), når det gælder julesæsonen. Det er ofte koldt og fugtigt ude. Der er meget der skal gøres på kort tid: planlægge, handle, bage og meget mere. Der er mange mennesker i butikkerne. Det kan være hektisk. Jeg kommer bare ikke i julestemning, og det er der ingenting galt med, tænkte jeg.

Men så hørte jeg noget på menighedens julefejring som fik mig til at tænke over min negative holdning, og jeg indså at den ikke var god. En mand udtrykte, hvor fantastisk denne tid på året var; at det var værd at fejre på grund af Jesu liv. Han afsluttede med inderlig taknemlighed for højtiden. Var jeg også virkelig taknemlig for denne tid? Ifølge Guds ord er taknemlighed altid passende, uanset årstid. I denne højtid når vi fejrer Jesu fødsel og ser tilbage på året, er taknemlighed endnu mere relevant.

«For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.» Johannesevangeliet 3,16.

Jeg begyndte at tænke på Jesus, og hvordan hans liv i trofasthed og offer er et eksempel og hjælp for mig til at leve som ham, hver dag til velbehag for Gud. Jeg tænkte på, hvad han ofrede for min skyld, da han kom ned til jorden som et menneske, sådan at jeg kunne få evigt liv. Jeg tænkte på det gode, som jeg havde oplevet i løbet af året, fra Gud, mine venner og min familie. Er dette ikke værd at fejre og takke Gud for? Hvordan kunne jeg være andet end taknemlig for julesæsonen?

Og som Grinchen har jeg ændret min holdning. Jeg bliver mere taknemlig for festlige sammenkomster. hvor Jesus bliver hædret. Jeg bliver mere taknemlig for de ekstra muligheder til at velsigne andre i denne tid. Klager og bekymring for alt som skal gøres gør højtiden tung og trist. Taknemlighed er meget lettere!

«Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er godt, og min byrde er let.» Matthæusevangeliet 11,28-30.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.