Omstændigheder lavet af Gud: hans formål med vore liv

Omstændigheder lavet af Gud: hans formål med vore liv

I sidste ende er det Gud der styrer omstændighederne i vore liv, med målet om at drage os nærmere til ham.

4 min. ·

Gud vil drage os nærmere til ham selv

Vi har alle omstændigheder i vore liv. Vi oplever dem gergrafisk, i vores helbred, økonomisk og i andre aspekter i livet. Af bestemte grunde kan disse omstændigheder forandre sig igennem livet. Nogle gange kan vi gøre en indsats for at forandre dem, og andre gange forandrer omstændigheder, uden for vores kontrol, dem for os. Det er muligt at spilde en betydelig del af vort liv på at ønske, at vore omstændigheder var anderledes, når det faktisk er meget vigtigere, hvordan vi reagerer inde i dem.

Paulus håbede at føre grækerne til Gud og talte til dem om grænser, da han så de mange afguder, de tilbad: “Og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo –  for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os.” Apostlenes Gerninger 17:26-27. Ultimativt er det Gud der laver omstændigheder i vore liv og hans mål er at drage os nærmere til ham selv.

Det Job lærte, da hans grænser forandrede sig

Job var en mand der oplevede betydelige, hurtige forandringer i omstændigheder i hans liv. Men Guds tilskyndelser og tilladelse, ødelagde Satan alle Jobs ejendele og dræbte hans 10 børn på samme dag (se Jobs Bog 1). Utroligt nok var dette Jobs svar: “Da stod Job op, flængede sin kappe og klippede sig skaldet. Så kastede han sig til jorden fyldt med ærefrygt  og sagde: »Nøgen kom jeg ud af moders liv, nøgen vender jeg tilbage! Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet.« Trods alt dette syndede Job ikke; og han bebrejdede ikke Gud noget.” Jobs Bog 1:20-22.

Jobs omstændigheder blev yderligere begrænset, da Gud gav Satan tilladelse til at give ham fysisk modgang: “Så forlod Satan Herren. Satan ramte Job med ondartede bylder fra isse til fod.” Jobs Bog 2:7. Jobs kone og venner var overbevist om, at Job havde ubehaget Herren, men Job forstod at komme sig nærmere Gud i denne tid, så han bagefter sagde: “Jeg havde hørt rygter om dig, men nu har jeg set dig med egne øjne; derfor kalder jeg alt tilbage og angrer i støv og aske.” Jobs Bog 42:5-6. Han gjorde brug af forandringerne i hans omstændigheder til at få et endnu stærkere forhold til Gud.

Et stadigt dybere forhold til Gud

Dette valg om at komme nærmere Gud i livets prøvelser, og det omstændigheders forandring kan medføre, er noget trosheltene har gjort op igennem tiderne (Se Hebræerne kap. 11). De udvekslede gerne disse (måske naturligt talt uønsket) forandringer af erfaring “han er til og lønner dem, som søger ham.” Hebræerne 11:6.

Paulus udtrykker også, hvordan han lærte at tage sådanne situationer i livet: “Jeg kender til at have ringe kår, og jeg kender til at have overflod. I ét og alt er jeg indviet, både at være mæt og at sulte, både at have overflod og at lide mangel. Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft.” Filipperne 4:12-13.

Når vi ser på vore omstændigheder på denne måde, vil vi opleve, hvad Jesus sagde: “Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.” Johannesevangeliet 17:3. Livet bliver en interessant rejse af at opleve Gud som forårsager alt, vi går igennem for at arbejde sammen, så vi har et stadigt dybere forhold med ham og hans søn, hvilket fører os til at blive mere som Jesus (Romerne 8:28-29). Vi kommer ikke længere til at spilde tiden og håbe på forandringer på en timelig måde, som aldrig kan bringe sand tilfredsstillelse, men hellere opleve et himmelsk liv som inkluderer ægte fællesskab med andre der har det samme mål.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.