Gud skal tørre alle tårer fra deres øjne

Gud skal tørre alle tårer fra deres øjne

Jeg voksede op i Indien. Mange af de minder jeg har fra min barndom og ungdom, der har med dyr og menneskers lidelser at gøre, er indgraveret i mit hjerte med ubeskrivelige billeder af sorg.

4 min. ·

Jeg voksede op i Indien. Mange af de minder jeg har fra min barndom og ungdom, der har med dyr og menneskers lidelser at gøre, er ingraveret i mit hjerte med ubeskrivelige billeder af sorg.

Jeg kan huske utallige tilfælde, hvor dyr prøvede at finde mad fra bunker med skrald. På den ene side var der en rotte. En par meter væk var der en kat og en hund. På den anden side var der sommetider et lille barn, der tog en bananskræl fra bunken og begyndte at skrabe den for at få mad.

En tåredal

Da jeg voksede op, hørte jeg også uttalige historier om børnemishandling. En barn, der ikke var mere end ti år gammelt kunne arbejde på en glasfabrik, hvor han skulle bære smeltet glas med kun tynde stykker tøj til at beskytte sine sårbare hænder. Efter en hel dags arbejde ville han tage 20 rupees med hjem, det svarer til få kroner. Da han kom hjem med pengene, ville barnets far banke ham, tage pengene og bruge dem til at drikke sig fuld. Så ville barnet lægge sig til at sove, mens han suttede på sin tommelfinger—klar til at arbejde lige så hårdt næste dag.

Historier som denne er hverdag for millioner af mennesker. Bibelen kalder denne jord “tåredalen”, og historien om menneskeheden er en konstant trædemølle af sult, smerte, sorg og misbrug. Alt dette er på grund af synden. I de fleste tilfælde bliver sådanne misbrug og overgreb begået af de rige og mere magtfulde.

Misbrug af magt og religion

Mange gange har folk set op til en magtfuld leder, i håb om at han vil lede og frigøre dem. Men alt for ofte har disse ledere brugt deres magt til at misbruge de fattige endnu mere, så at de og deres familier kan leve i skamløs overflod. Når befolkningen gør oprør imod dette misbrug, bliver de ofte dræbt af sikkerhedsstyrker som egentlig skulle beskytte dem.

En af de herligste løfter i bibelen er, at denne situation ikke skal fortsætte for evigt.

Indien er et land med mange religioner. Dermed søger folk ofte til religiøse mennesker, for at få en løsning på deres elendighed. Desværre er dette ofte forgæves. Religiøse mennesker fra hver religion har også bygget deres egne “imperier”. Jeg erindrer at have set en kendt præstekone slå en tjenestepige, indtil hun blødte ud af munden. Men om søndagen stod hun der foran forsamlingen og smilede i al sin “hellighed”.

Da jeg voksede op undrede jeg mig ofte over, hvem der skulle trøste og tørre tårerne på både dyr, børn og de undertrykte.

Befrielsens dag kommer

En af de herligste løfter i bibelen er, at denne situation ikke skal fortsætte for evigt. Så længe som mennesker, der er slaver af synd og selviske motiver, har magt og velfærd, vil denne verden være en tåredal. Men bibelen lover, at frigørelsesdagen kommer. Det er dagen, hvor Jesus selv kommer tilbage og skaber et nyt rige. På denne jord vil der ikke findes sorg!

 Jesus selv kommer tilbage og skaber et nyt rige

Hvem skal så regere med ham? Det er de mennesker, der i deres tid her på jorden fulgte Jesus. De levede ikke ifølge deres syndige natur, men de fornægtede sig selv og gjorde Guds vilje. De kommer ikke til at misbruge deres autoritet, men vil regere med retfærdighed og barmhjertighed.

Vil du være en del af dette rige?

Hvad bliver deres opgave i dette nye rige? Der står, at Gud vil tørre tårerne bort fra hvert øje. De kommer til at være Guds medarbejdere i denne opgave. Hele skaberværket længes efter denne historiske dag (Romerbrevet 8:19-23). Når den kommer, kommer også dagen med evigvarende sommer —når børn vågner om morgenen for at nyde sin barndom, og kvinder ikke længere vil blive slået af voldelige partnere. Dyr og trækdyr får deres hviletid. Dette er fredsriget regeret af Jesus, fredsfyrsten, og disse som har fået en del af hans liv ved at følge ham.

Vil du være en del af dette rige? Så lev ikke efter dine syndige lyster, men følg fredsfyrsten i stilhed og ydmyghed. Lev et gudfrygtigt liv. Så har du også et løfte om at tørre tårerne bort fra menneskenes øjne, og frembringe dette glædes- og fredsrige.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.