Hvordan jeg opdagede, hvad der virkelig betød noget i mit liv

Hvordan jeg opdagede, hvad der virkelig betød noget i mit liv

“I dag er dagen.” Den dag gik det op for mig, hvad jeg havde manglet.

5 min. ·

“I dag er dagen.”

I dag er dagen, hvor jeg vågnede med en fast beslutning … En beslutning om at glæde mig og ikke give efter for tunge tanker.

Hvad manglede jeg?

I går havde jeg en ganske følelsesmæssig dag. Min psykiske sygdom går op og ned, jeg har gode og dårlige dage. Jeg havde et ganske langt spring fra at føle mig ganske godt tilpas og så lige pludselig – ikke så godt. Daglige opgaver tog hvad virkede som dobbelt så lang tid eller mere, og nogle kunne jeg ikke engang klare. Så i går frygtede jeg, at jeg ikke ville få bedre dage igen, og at opgaverne altid ville være hårde for mig. Jeg følte mig ubrugelig og uden mening.

Så jeg bad om, at jeg kunne blive taknemlig, og at Gud kunne hjælpe mig til bare at være glad. Han styrkede mig til at komme igennem resten af dagen, som han altid gør, når jeg beder. Men under overfladen følte jeg mig ganske deprimeret. Hvad manglede jeg?

Jeg vågnede midt om natten, som jeg normalt gør, men denne gang bad jeg kraftigt til Gud, om at han ville give mig et vers som virkelig kunne hjælpe mig, fordi jeg ønskede at blive helt fri fra at lade mine følelser styre mig. Jeg var så træt af det! Jeg ønskede, at Satan ville stoppe med at putte negative tanker i mit hoved, og jeg ønskede at stoppe med at stole på min egen styrke, fordi jeg vidste tingene endte dårligt på den måde! Jeg sagde også til ham, at jeg ønskede kun at stole på ham, ikke bare på en måde, men 100%.

Et vers fra Gud

Og så gav Gud mig dette vers: “I øvrigt, mine brødre, glæd jer i Herren! At skrive det samme til jer igen og igen gør mig ikke træt, men slår det fast for jer.” Filipperne 3:1.

Dette vers fyldte mig med glæde. Nu kan jeg se, der er lys for enden af min tunnel. Hvad vil det sige at glæde sig i Herren? At i sandhed tro på og hvile sikkert i visheden om, at han vil gøre et værk i mig, og at jeg kan stole på at alt er til mit bedste. Det giver mig en stor glæde! Så jeg lover Gud i dag, at jeg vil glæde mig i ham og stole på ham.

Jeg har en stor mulighed her. Jeg er faktisk utrolig heldig! Det er tungt og trist for mig at bekymre mig om i morgen eller have ondt af mig selv, eller føle mig ubrugelig. Jeg mærker, at Gud har taget en byrde af mine skuldre. Han har mindet mig om at det, at lytte og stole på ham, er sikkert. Det er det, jeg kalder fred. Og det lige her, er meningen med mit liv.

Min mening i livet

Det betyder ikke noget, hvad jeg opnår i mine hverdags-situationer. Hvis tingene tager meget længere tid, er det ok. Jeg tager ikke mit hus med mig til himlen (rent eller ej) eller mit perfekte vasketøj. Ikke noget af dette betyder noget. Det som betyder noget er, at Jesus er mit anker, og at jeg kan blive fuldkommen ligesom ham! Min mening er, at han ønsker mig ved siden af ham en dag, og alt jeg skal gøre er at lytte til ham som min vejleder og følge ham. Jeg skal bruge disse dagligs-situationer til at finde de ting i mit kød som skal renses ud og overvinde dem. Det er hele meningen! Hvis jeg i disse situationer lærer fred, hvile, tålmodighed, langmodighed, osv., så har jeg opnået, lige præcis det Gud ville, jeg skulle opnå denne dag! Og det gør mig ekstremt glad, ikke kun selv, men min familie oplever glæde fra mig.

Et andet vers der har været en trøst for mig er, “Jeg takker dig, fordi jeg er underfuldt skabt, underfulde er dine gerninger, jeg ved det fuldt ud!” Salmernes Bog 139:14. Gud har ikke lavet nogle fejl og skabte mig præcist på denne måde, så han kan opnå det værk i mig, som skal opnås. Disse situationer er skræddersyet for mig til at danne mig til Kristi billede. Han elsker mig virkelig.

Og når jeg vågner midt om natten og ikke kan sove, kan jeg bruge den tid sammen med Gud, og det bliver en speciel tid. Jeg kan bede, og jeg kan læse i hans ord og virkelig blive styrket i min ånd. Han er virkelig min bedste ven.

“Denne dag har HERREN skabt, lad os juble og glæde os på den.” Salmernes Bog 118:24. I dag er dagen for mig. Dagen, hvor jeg virkelig kan glæde mig, fordi ingen elsker mig som min kære Gud og mine kære Jesus!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.