Ydmyghed fører til forvandling

Ydmyghed fører til forvandling

Dette er hvordan, jeg har oplevet min far This is how I’ve experienced it firsthand from my Dad.

6 min. ·

Jeg voksede op som tredjeældst i en familie med 11 børn. De fleste mennesker kigger mistænksomt på mig, når jeg fortæller dem dette. Nu, når jeg ser tilbage som voksen, er det utroligt at tænke på hvordan mine forældre klarede, ikke bare simpelthen at “opdrage” os, men at skabe et hjem fyldt med hvile, kærlighed og latter, hvor vi følte os som de heldigste børn.

I dag er det fars dag. Jeg kommer i tanke om mange vers, når jeg tænker på far, men jeg tror det vers som understreger hans liv er Jakobs Brev 4:6. “Gud står de hovmodige imod, de ydmyge viser han nåde.”

Hvad hjerner ikke kan købe

Gud er ikke partisk. Han giver ikke nåde baseret på intelligens, rigdom og hvad vi har opnået, men kun baseret på en ting, og det er nåde. Det er noget at sluge for en mand med en intelligens på niveau med min fars. Men det er Guds lov, og far har taget dette til hjerte.

Paulus siger, “For tænk på, brødre, hvordan det var med jer selv, da I blev kaldet: I var ikke mange vise i verdslig forstand, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme.” Første Brev til Korintherne 1:26. Hvorfor skriver Paulus “ikke mange?” Fordi for det meste tror intelligente mennesker, at de kan klare sig på egen hånd og ikke har brug for hjælp fra andre, og bestemt ikke fra Gud. På grund af det hjælper Gud dem ikke, og de går rundt år efter år og tænker, at der ikke er noget galt med dem, når alt i virkeligheden er det.

Gud åbnede i sin store godhed fars øjne i hans ungdom, så han kunne se sandheden – at al rigdom og intelligens i verden ikke kan ikke kan forvandle en mand som ham selv, hvis natur koger med vrede, overflyder af stolthed, let bliver fornærmet og har en meget stærk vilje, til en som er tålmodig, ydmyg og uselvisk. Han havde brug for Guds hjælp.

Nåde til forvandling

Resultatet af at være ydmyg er, at du kommer tæt på Gud. Han åbner dine øjne, så du kan se, hvordan du virkelig er. Og ikke bare det, han giver dig hjælp, så din natur faktisk bliver forvandlet! Det er ikke et arbejder der sker over natten eller på magisk vis. Det kræver, at man opgiver sin egen meget stærke vilje for at gøre Guds vilje og hans ord i de små deltaljer hver dag.

Far har arbejder med sig selv konstant, og den forvandling vi har set i ham er et resultat af en indre kamp og mange bønner til Gud hver eneste dag. Fars natur var en plage for ham, og han vidste den skabte ufred og vanskeligheder, for de omkring ham, ikke mindst ham selv. For mig, har det at se forvandlingen i min fars liv et bevis på, at det evangelium Jesus forkyndte er muligt at leve og er 100 procent sandt.

En tjeners sind

Vi som kender far oplever en mild, gavmild, varm, medfølende, tålmodig, kærlig, hårdtarbejdende og loyal mand som let kan opgive sin egen vilje. Han sætter andres behov og bekymringer før sine egne, og han ser andre mennesker som en velsignelse, som han skylder sin godhed, ikke en byrde.

Lige meget hvilket press eller arbejde far møder, har jeg aldrig hørt ham sige, at han havde for travlt til os. Han brugte tiden ved middagsbordet til at fortælle og bibelhistorier eller historier fra hans rejser, og forsikrede altid at det var dagens højdepunkt. Efter middag sad vi rundt om bordet igen, denne gang med vores lektier, og han hjalp os tålmodigt. Han brugte alle de små muligheder og gjorde en ekstra indsats for at gøre hjemmet sjovt og festligt, velsigne os dagligt med ord, gerning og ikke mindst bøn.

Der er ingen opgave hjemme eller andre steder som er for lav til far. Hvis han kan hjælpe mor, hans børn, hans venner eller kolleger – det er hans store glæde. Han har et hjerte fuld af medfølelse for de svage, de fattige, de som lider og de ensomme. Han foragter ingen, men bærer menneskene i sit hjerte i bøn. Selvom han ikke taler om det gode, han gør, har mange fortalt mig, hvordan far har været en enorm støtte for dem, når de havde det svært. Han er en barmhjertig mand – han ser klart, de fejl han har begået i livet og forstår, at Gud har tilgivet ham meget, så det mindste han kan gøre er at vise de andre barmhjertighed.

Kærlighed til Gud

Op morgenen kom vi altid op til far som læste sin bibel – han så, at han ikke kunne klare dagen uden denne form for næring. Far står op for sandheden, og vil forsvare Gud og hans ord for enhver pris. Han agter gudfrygtige mennesker som de største mennesker som har og vil nogensinde leve. Han elsker sin familie og sine venner, men over alt elsker han Gud.

Hver dag, og mange gange hver dag, udtrykker far sin taknemlighed overfor mor og fortæller hende, at hun er den smukkeste kvinde. Og han mener det. Hans kærlighed til hende er åbenlys og den vokser. Næste år har de været gift i 40 år. Han siger ofte, at et af livets mysterier er, hvordan en mand som ham kunne få sådan en god kone. Min mor er en utrolig kvinde, men dette siger også noget om far, og hvordan han tænker om sig selv.

Så, tak far, for at lære os at sand kristendom er at være ydmyg. Du er en forvandlet mand på grund af evangeliet som har arbejdet i dig i mange år, og bliver ved med at arbejde i dig hver dag. Som 65 år gammel er du langt fra tilfreds – modsat er du mere interesseret, end nogensinde før, i at ydmyge dig selv, få nåde og forandre dig, så du kan blive mere som vor forløber Jesus.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.