Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit forhold til Jesus?

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit forhold til Jesus?

Er dit forhold til Jesus falmet, og er du usikker på, hvordan du skal få det tilbage til det, det var engang?

5 min. ·

Har du nogen gange følt, efter at have givet dit liv til Kristus, at han var langt væk? At hans velsignelser blev fjernet fra dit liv, og at forholdet var falmet til det punkt, hvor du følte, at du navigerede livets omstændigheder alene, berøvet af hans vejledning og omsorg? Du, som engang mærkede stor indre lykke, en glæde «fra en anden verden», kom ind i noget, der lignede et sort hul, åndelig talt? Du er ikke alene.

En god soldat

Når du meldte dig til at være en efterfølger af Jesus, hvervede du dig som en soldat, og en god soldat vil uundgåeligt møde fjenden i kamp. Og hvem er vores fjende, som ønsker at volde os så meget skade? «Vær årvågne og på vagt! Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge.» 1. Petersbrev 5,8. Satans højeste ønske er at vi skal falde ud af vores forhold til vores Frelser. Hvad er det, der kan besejre sådan en tilsyneladende formidabel fjende? Bibelen siger tydeligt: din tro. «For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro.» 1. Johannesbrev 5,4. Hvad er min tro, jeg som føler mig så svag og magtesløs? Måske føler jeg, at jeg ikke har nogen tro overhovedet. Men jeg tror, at Jesus døde på korset for mig, ikke sandt? Ikke noget problem der. Så det er vigtigt virkelig at tænke på det, virkelig tænke over dybden af hans kærlighed til en stakkel som mig. Han døde for mig! For mig personligt, ikke bare i det abstrakte, for menneskeheden generelt. Han blødte og led der, lige så meget for mig, som for alle andre på denne jord! Tro det!

Han var villig til at gøre det, fordi han mente, at jeg skulle lykkes i at holde livets ord, som han har givet os i det daglige liv. Han troede, at selv jeg ville sejre, som han sejrede! Han levede ikke sit liv forgæves. Han døde ikke forgæves. Han ville have brødre, som også ville være villige til at tage sit eget kors op i deres daglige liv, vælge at lide i kødet hellere end at synde i prøvelsens stund. (Lukasevangeliet 9,23; 1. Peter 4,1-2; Romerbrevet 8,29-36) Hvis det er mit hjertelag (og selvfølgelig er Gud helt klar over mine virkelige hensigter og længsel, uanset hvad mine følelser kan være), så er jeg virkelig dyrebar for Herren, og han skal, uden tvivl, kraftigt styrke mig til at leve det samme liv og vandre, som han vandrede.

Følelser

Indse at dine følelser er præcis det – følelser, ikke nødvendigvis sandheden. Selv det at føle, at du ikke føler noget er en følelse, og derfor ikke til at stole på – det kan ikke forhindre dig i at handle. Du kan ikke tillade følelser at diktere dit liv. De er ustadige, i modsætning til tro, som står fast som fjeld! Tro er handling, på trods af, hvad du føler. Guds ord er sandhed; hold dig til det. Jakob formaner: «Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer.» Jakobsbrevet 4,8. Hvis du er lydig mod at gøre det, på trods af, hvad du føler, så vil du opleve sandheden i det.

Følte Jesus ikke også mindst en gang i sit liv, at Gud havde forladt ham? (Matthæusevangeliet 27,46) Husk også at Gud har sagt, at han vil bo i det dunkle. (1. Kongebog 8,12) Han er der med dig, når du går gennem mørke tider! Gå imod dine følelser – eller manglen på samme – og tag Bibelen og bed en bøn om at have et åbent hjerte for Ordet og den åndelige næring, der skal styrke dig. Kæmp for din tro! Elsk og tjen ham for hans egen skyld, ikke på grund af dine følelser, eller hvad du kan tjene på det. Så har du et sundt forhold til ham. «Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb…  Søger I mig, skal I finde mig. Når I søger mig af hele jeres hjerte, v14  er jeg at finde, siger Herren. Jeg vender jeres skæbne og samler jer fra alle de folk og fra alle de steder, jeg fordrev jer til, siger Herren; jeg fører jer tilbage til dette sted, som jeg førte jer bort fra.» Jeremias 29,11,13-14. Kæmp som en god Jesu Kristi soldat, ham som har givet sit liv for dig personligt! Gud vil utvivlsomt i sin kærlighed og trofasthed genoprette troens og frelsens glæde for dig!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.