Hvordan andre mennesker oplever mig

Hvordan andre mennesker oplever mig

Ser folk omkring mig et liv i Gud, eller ser de en, der er nødt til at reagere i henhold til sin natur?

4 min. ·

Hidsig, med kort lunte, utålmodig, fremfusende og krævende. Det er alle ord, der let kan bruges til at beskrive mig.

Det kan være tydeligt, at visse egenskaber og træk er arvelige – de er nedarvet fra generation til generation. Fra min egen familie er hidsighed definitivt en af de gener. Mange mennesker kan bruge de nedarvede familietræk som en undskyldning til at fortsætte med at handle på en bestemt måde og reagere på en bestemt måde. Men hvis det er synd, så kan det overvindes, og som kristen skal jeg ikke give mig selv undskyldninger for ikke at komme til sejr på alle områder. Selvom det er noget, der sidder så dybt i mig og er så stærkt i min familie.

Menneskenatur eller guddommelig natur?

Som kristen er jeg kaldt til at udstråle og forkynde Guds natur. (2. Petersbrev 1,2-8) Mit liv skal vise Kristi dyder. (2. Korintherbrev 4,10-11; 1. Petersbrev 3,9) Hvis jeg virkelig tænker over, hvad det betyder, så betyder det, at det at være sammen med mig skal være som at være omkring Jesus selv. I hvert fald bør det blive sådan mere og mere eftersom synden i kødet – vrede, utålmodighed, frustration, osv. – giver plads til dyderne i stedet for. Så kommer tålmodighed, mildhed og godhed frem.

Måske er det ikke sådan andre mennesker oplever mig nu, men jeg ved at ved at være trofast i mit daglige liv, kan jeg komme til det. De gange, hvor jeg fristes til at være vred eller frustreret, kan jeg fornægte synden i kødet – sige nej til vreden og ja til godheden – og døde synden, når den prøver at rejse sig. På den måde får jeg del i Kristi dyder. De andre behøver ikke at opleve, at de syndige tilbøjeligheder kommer frem fra mit kød, aldrig. Så kan menneskene omkring mig opleve guddommelig natur, i stedet for den natur, jeg er født med og de familiekarakteristika, jeg bærer!

Et liv i fremgang

Tilbøjeligheden til at have en kort lunte er et tydeligt eksempel. Og fordi det er så oplagt, når nogen er hidsig af natur, er det også utrolig opbyggeligt at se fremgang i den persons liv på det område. Måske er din ven, forælder eller en søskende altid blevet hurtigt irriteret og sur. Men så bliver de grebet af at blive færdig med sin naturlige tendens til at blive irriteret, og du oplever, at de ikke længere bliver sur på dig. De plejede at være konstant sur over ting, du sagde og gjorde, men nu, takket være evangeliet om sejr over synd, er de kommet til personlig sejr over deres naturlige syndige tilbøjeligheder. Det giver et stort håb for dig selv! Du kan også få sejr og opleve forandring i dit liv.

Jeg er den type, der let bliver misundelig på de andre, og når mine venner har det sjovt, og jeg ikke er inviteret, ville det være naturligt for mig at blive misundelig. Hvorfor blev han inviteret og ikke mig? Er vi ikke venner mere? De smålige tanker førte mig før ind i megen uro, men nu forstår jeg at døde dem og i stedet glæde mig, når de andre glæder sig. (Romerbrevet 12,15)

Når man læser Bibelen, får man aldrig en smag af den natur, Jesus blev født med. Det er fordi han hele tiden dødede synden i kødet, sådan at Guds natur kunne komme frem fra hans liv. Det kan også være sådan hos os. Hvis jeg skulle flytte et nyt sted hen i morgen, hvad ville nye venner og naboer så opleve? Den gamle natur, jeg er født med, som er fuld af dovenskab og utålmodighed? Eller ville de opleve noget guddommeligt, hårdtarbejdende, flittigt og tålmodigt?

Selvfølgelig er det en proces, men jeg ved, at hvis jeg fokuserer på, at guddommelig natur skal komme frem, så sker det. Og det er sådan, de andre skal opleve mig.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.