Hvordan kan jeg finde meningen med livet?

Hvordan kan jeg finde meningen med livet?

Hvorfor kan livet nogle gange føles så tomt og turbulent? Er der en vej til sand fred og opfyldelse?

8 min. ·

Bliv voksen, få en uddannelse, få et godt arbejde, starte en familie. Det er der du finder lykke, hører man.

Eller måske tænker du anderledes, og du må finde din egen vej, selv finde ud af ting. Du tror, at du vil finde fred og mening gennem opdagelse og ved at tænke selv.

Måske er disse stier kendte for dig – måske er du på en af dem lige nu. Ved at gå på dem har du måske oven i købet oplevet en grad af lykke og fred. Men har du nogensinde undret dig over, hvorfor den følelse er så flygtig, hvorfor du er fuld af uro, utilfredshed og utaknemlighed under stille øjeblikke, og når du er alene? Der må findes en måde at fastholde freden på; en måde at komme ud af de forskellige prøvelser og situationer i livet med sin glæde styrket i stedet for tappet?

Findes der et svar?

Menneskeheden har længe forsøgt at finde svar på spørgsmål som disse; at forstå hensigten med vor færd her på jorden. Vi elsker at forstå og fatte den verden vi lever i. Vi forstår, at vi er født, og at vi dør, det er i hvert fald åbenbart. Men vi har brug for hjælp til det som sker imellem disse to hændelser. Det vi har brug for er tro!

«Jeg kan ikke lide det ord», tænker du for dig selv, «det er så svagt. Hvis der fandtes svar på liv og hemmeligheder til sand lykke og hvile, så ville de være skrevet ned et sted, de ville være blevet delt over hele verden.» Det kan komme som et chok for mange mennesker, men det er lige præcis det, de er! Gud gav os sine sandheder igennem sit ord, og i dem har vi alle svar til at leve et overvældende lykkeligt og meningsfuldt liv. Og ikke bare det, men også løftet om at dele en evighed i himmelen sammen med faderen og sønnen.

Jeg er kristen, tænker du – jeg er tilgivet, jeg læser bibelen, og jeg lider stadigvæk af fortvivlelse, vrede og uro. Ja, det kan være, men har du nogensinde læst bibelen som et lille barn med et vidt åbent hjerte? Ikke igennem stemmen til en prædiken søndag morgen, men med tro på og forventning om, at det du læser har evnen til at forandre dit liv – til at frigøre dig fra et liv i tomhed til et liv med mening og hensigt!

Den som tror på ham

Lad os åbne til et skriftsted som er en favorit blandt præster, Johannesevangeliet 3,16. «For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.» Jo da, jeg har hørt det før; Gud elsker os så meget, at han sendte sin søn ned fra himmelen for at dø for os, og hvis jeg tror på ham, så er mine synder tilgivet for evigheden, dét har jeg da forstået. Ved din egen ligegyldighed og overfladiskhed kan du gå glip af hemmeligheder, som har ligget foran dig hele livet. Lad os læse det igen: «For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.» Hvis jeg tager mig tid og grunder lidt på dette vers, er der et par ting som pludselig bliver klare. At Gud elskede menneskene så meget og ønskede at hjælpe dem så meget, at han sendte sin eneste søn – ikke sin anden eller trejde søn – sin eneste søn til jorden for at tage vor tilstand på sig; for at blive et menneske. Og for det andet, at hvis jeg i mit forhold her på jorden vælger at tro det, går jeg ikke fortabt, men jeg kommer til at dele evigheden sammen med ham. Troen begynder nu at røre på sig, ikke kun tro på en evighed med ham, så fantastisk som det lyder, men også et liv hvor jeg ikke skal «fortabes», men blive fornyet i stedet.

Dette ægger mig – en kærlighed så stor, at han var villig til at dø for mig. Dette får mig til at spørge mig selv: Hvis betingelsen for at få dette løfte er, at jeg skal tro, hvad betyder det så egentlig «at tro»?

Der er mange «troende» folk som ikke har problemer med at tro, at Jesus engang gik her på jorden og var blandt os og døde for vore synder. Men det ville være ganske trist, hvis det var betingelsen for løfterne bare at erkende det. Hvorfor har du det så stadig svært i det daglige liv?

Før troens flimmer som blev antændt af Johannes, dør ud med vor menneskelige fornuft og tvivl, så lad os læse et skriftsted til, i Matthæusevangeliet 7,21, «Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.» Deri ligger åbenbaringen, en «game changer». At tro betyder at udføre Guds vilje, ikke bare at forkynde hans navn.

En ny skabning!

Umuligt, siger du – jeg har prøvet at «være god» før, at være en «bedre person». Smid alt det der ud af vinduet, kom af med dine menneskelige tanker og ræsonnement! Det bør ikke være så vanskeligt, hvis du alvorligt tænker på, hvor langt de tanker har ført dig, og hvad de har bragt dig. Vi snakker ikke om at blive en lidt bedre person. Guds ord kalder dem, som har tro til at følge i Jesu fodspor en helt «ny skabning» (Andet Korintherbrev 5,17). Det er den mulighed du har, et helt nyt væsen! Stop med at begrænse Guds magt med din egen tvivl og menneskelige forståelse! Grunden til at denne vej stadigvæk er et mysterium for næsten hele verden, er at meget få mennesker er villige til at opfylde betingelsen: at gøre Guds vilje og være lydige mod ham.

Hvis du allerede er tilfreds med dig selv, hvordan dit liv er, og den person du er, så er jeg overrasket over, ar du har læst så langt – denne vej er ikke for dig. Men hvis du lider under syndens byrde, under hvordan andre lider på grund af dine handlinger, og at du ikke kan finde sand hvile og opfyldelse, så slip denne tro ind i dit hjerte: «Ved at tro Guds ord og at gøre det i mit liv, kan jeg vandre som Jesus vandrede og komme til samme resultat.»

Når du begynder på denne vej, begynder en stor hemmelighed at åbenbares for dig – at det var dine egne lyster og begær som gjorde dig ulykkelig og bandt dig, og det er grunden til, at så få mennesker kender svaret. De har aldrig gået i tro på denne vej, hvor man fornægter disse lyster og vælger Guds vilje i stedet, og derfor kommer de aldrig til at vide det. Ved Guds nåde har jeg sagt lidt om det her, men det er kun ved at gøre det i dit eget liv, at dine spørgsmål virkelig besvares, og du finder hvile for din sjæl og en hensigt med dine dage, efterhånden som Gud begynder at åbenbare sin vilje i dit liv.

Det jeg har skrevet om her er min tro og min hensigt – at vandre som Jesus vandrede i lydighed til faderen. Kommer min egen vilje og lyster i vejen? Helt klart! Men ved bønnens magt og tro på Guds ord sådan som det står skrevet, får jeg magt til at knuse disse egoistiske, bindende kræfter i mit liv og åbenbare Kristi dyder. Dette er virkelig et liv der er værd at leve, og jeg vil bruge mine dage på jorden på at forberede mig til en evighed, som jeg er værdig.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.