Hvordan ved jeg, hvad Guds plan er for mig?

Hvordan ved jeg, hvad Guds plan er for mig?

Jeg var sikker på min tro, men absolut ikke sikker på min fremtid…

5 min. ·

Jeg havde svært ved at vælge studieretning, da jeg skulle tage en uddannelse. Tænk hvis jeg valgte «fejl» i forhold til Guds plan? Hvordan kunne jeg vide, hvad der var Guds vilje med lige præcis mit liv?

Jeg var sikker på min tro, men absolut ikke sikker på min fremtid, og hvordan jeg skulle gribe den an. Jeg var overbevist om, at Gud havde en plan for mig, og jeg ville så gerne vælge rigtigt for at «ramme» Guds plan med mig.

Hvilken uddannelse bør jeg vælge?

Folkeskolen nærmede sig sin afslutning og hovedet kværner og kværner om det samme gnavende spørgsmål. Det banker på mine tanker med jævne mellemrum i løbet af dagen, og ikke mindst om aftenen når jeg er gået i seng. Det store «Hvad skal jeg blive, når jeg bliver stor?»-spørgsmål har endelig ramt mig med al sin kraft. Det er pludseligt blevet lige så virkeligt, som de slidte skolebøger jeg snart skal pakke sammen.

Universiteterne og højskolerne lokker og drager med alle slags studier. Mine tanker besøger hver eneste af dem, og jeg læser meget om de forskellige retninger, jeg kan vælge imellem. Alt for mange retninger efter min smag, jeg kan nemlig slet ikke lide at tage valg. Hvad hvis jeg vælger forkert? Så får Gud vel ikke gennemført sin plan med mig? Jeg ville ønske, at jeg vidste lige præcis, hvad Gud vil med mig, tænker jeg ofte. Mine følelser rider på en bjerg-og-dal-bane og jeg føler mig træt.

Alle ting virker til mit bedste – uanset valg?

En dag vågnede jeg op med et vers som løste hele denne knude, og som har hjulpet mig i mange situationer siden.

«Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet» (Romerbrevet 8, 28)

Der var svaret. Så enkelt som det. Det var som om nogen havde tændt lyset i et mørkt rum. Så længe jeg er sikker på, at jeg vil tjene Gud af hele mit hjerte, så er det dèt, der betyder noget for Gud. Ham som har magt over himmel og jord kan selvfølgelig vende alle ting om, sådan at det bliver til det bedste for mig.

Et enklere liv

Det var som om, der i samme øjeblik, blev løftet en tung sæk af mine skuldre. For første gang i lang tid mærkede jeg, at en fred spredte sig i hele kroppen. Jeg blev med det samme fuldstændig overbevist om, at Gud ville velsigne det, jeg valgte, ligemeget hvad det var. Det kommer ikke an på min uddannelse, eller om Gud kan bruge mig, det kommer an på sindelaget.

Når jeg har det sindelag, at min store længsel er at tjene Gud med mit liv, bliver jeg også interesseret i at finde sandheden om mig selv. Ligemeget om det går godt eller dårligt med de praktiske valg, jeg har taget, så kan Gud altid lære mig at vandre som en sand og ægte discippel, og jeg kan få himmelske værdier ud af hver situation.

Det er hans plan med mig, at jeg skal finde det som kommer frem i mit kød, sådan at jeg kan tage en kamp op imod det. Hvad er det, som kommer frem fra mit kød? Det er kun ting, jeg egentlig helst vil være fri fra, sådan som egoisme, bekymringstanker, lyster, begær osv. Han giver mig al den kraft jeg har brug for, for at sejre over disse fristelser, før det bliver synd.

Et liv med Gud og hans velsignelse

Dette har siden hjulpet mig meget i livet. Ofte kan situationer virke komplicerede og vanskelige, men så kan jeg minde mig selv om løftet fra Gud, om at «at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud». Med denne indstilling kan Gud altså vise mig, hvad der er hans vilje, i alle livets forhold. Ved at følge det bliver jeg velsignet, og får del i evigt liv.

Når jeg ser det fra den vinkel, så forenkler det altid tingene på en underlig måde. Så kan jeg enkelt og let tage et valg og være sikker på, at Gud er med mig, jeg elsker jo Gud! Hans magt til at forandre og ordne tingene er langt over vor forstand.

«For Herrens øjne spejder ud over hele jorden, så han kan vise sin styrke og hjælpe dem, der helhjertet er med ham.» (Anden Krønikebog 16,9)

Det er fantastisk at vide, at Gud altid ser mig og støtter mig. Jeg kan hvile trygt i hans hånd resten af livet, ligemeget hvad der sker. Jeg vil blive ved med at kæmpe imod synden i mig selv, fordi jeg har oplevet den glæde det giver. Gud støtter virkelig den, som har hjertet helt for ham! Det er jeg ubeskrivelig taknemlig for.

Gud viste mig ikke klart og tydeligt, hvad jeg skulle studere, men han viste mig at det aller vigtigste for ham er, at jeg elsker ham, og vil leve det liv han har kaldt mig til.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.