– Jeg er begejstret for evangeliet!

– Jeg er begejstret for evangeliet!

En helt ordinær sydafrikaner fortæller om evangeliet som forandrer hans hverdag.

Rudolph er midt i trediverne og kommer fra Pretoria i Sydafrika. For mange kan Afrika lyde eksotisk og spændende, men Rudolph har ingen speciel livshistorie eller utrolige oplevelser at fortælle. Det han ønsker at fortælle mig om, er evangeliet som er blevet så værdifuldt for ham.

– Mit navn er Rudolph, jeg kommer fra Pretoria i Sydafrika. Og jeg er virkelig begejstret for evangeliet!

Det var også en måde at introducere sig på, så jeg gør ham en forklaring skyldig. Hvad er dette evangelium, og hvorfor er han så begejstret for det?

Evangeliet gør dig glad. Altid glad! Det gør dig taknemlig. Altid taknemlig!

– Evangeliet gør dig glad. Altid glad! Det gør dig taknemlig. Altid taknemlig! Det spiller ingen rolle hvad der sker med mig, om folk er gode eller onde imod mig. Evangeliet gør at jeg kan være glad i de situationer jeg står i, og som Gud har sat mig i. Jeg har ikke brug for at situationerne eller menneskene omkring mig skal forandre sig. Jeg kan forandre mig selv, og så blive lykkelig.

– Evangeliet er at jeg kan gøre Guds vilje og ikke behøver at gøre min vilje længere. Jeg kan fokusere på det som virker i mig, Ånden som taler til mig og som kan lede mig til et liv. Jeg må være lydig mod det. Jeg kan øve mig på at få mine tanker i Himmelen, hvor Jesus er, og få et fornyet tankeliv.

– Lever jeg efter følelser, så tror jeg ikke, men hvis jeg tror, selv når det ikke føles sådan, så er det muligt at få sejr over synd.

«Sejr over synd. Sejr over mine lyster og begæringer. Sejr over mine tilbøjeligheder.»

Rudolph voksede op i et hjem hvor moren og faren havde praktiseret dette og var lykkelige mennesker. Alligevel skete det at han lå i sin seng om aftenen og mærkede en stor sorg inde i sig, for han vidste med sig selv at han ikke havde det liv som var fyldt af lykke og fred. Det var dér livet han så hos sine forældre og venner overbevidste ham om en ny og bedre vej.

Evangeliet han snakker om har tydeligvis gjort indtryk på ham. Men hvad med en almindelig mandag morgen, når han er træt og følelserne ikke spiller på samme hold. Hvad så? Er han lige så begejsteret?

– Det er en dårlig idé at leve efter sine følelser. De lyver for dig. Nej, jeg vil hellere bruge Guds ord som et anker som ikke lader sig rokke.

Han viser mig et Guds ord han selv har brugt mange gange, når følelserne og fornuften har sagt at dagen er dårlig: «Denne dag har Herren skabt, lad os juble og glæde os på den!». Salme 118, 24.

– Gud har skabt denne dag for mig. Han har faktisk en plan. Han har forberedt alt. Dette gælder jo også de dage du er bekymret for noget, eller du ved at der kommer noget du gerne havde været foruden.

«For jeg ved hvilke tanker jeg har med jer, siger Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil give jer fremtid og håb» Jeremias 29,11.

– Gud har disse håbefulde tanker om os – en håbefuld fremtid. Han har tanker om at det skal lykkes for os. At det er muligt for os at følge efter i de fodspor som Jesus efterlod sig. Hvor dumt er det så ikke at have egne tanker for sig selv, sådan som «Det fungerer ikke i dag» eller «Jeg skal være en synder resten af mit liv».

Det havde jo været lidt mærkeligt hvis Jesus faktisk åbnede en vej for os her på jorden og efterlod nogle fodspor, for så at sidde i Himmelen og tænke «Ja, du kan jo prøve, men det lykkes nok næppe for dig». Men sandheden er at han har sejrstanker om dig. Han ved det kan lykkes for dig at vinde sejr i alle livets forhold. Du skal bare tro det!

Jeg har mødt mange spændende mennesker i mit liv, den ene med en livshistorie mere spændende og inspirerende end den anden. Rudolph fortalte mig ingen sådanne historier, men alligevel er det tydeligt at han har et utrolig interessant liv hvor evangeliet udgør en forskel i hans hverdag. En forskel som består i at han finder Jesu fodspor og selv går i dem i de daglige situationer. Jesus blev prøvet i alt det vi bliver prøvet i, men han sejrede altid, og det er disse fodspor vi kan følge. Så er det måske ikke så svært at forstå hvorfor Rudolph er så begejstret for evangeliet …

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.