Forlad din vej og dine tanker

Forlad din vej og dine tanker

Gud sagde, “Mine planer er ikke dine planer eller mine veje dine veje …” Men skal det forblive sådan?

2 min. ·

“Den ugudelige skal forlade sin vej, det onde menneske sine planer og vende om til Herren, som vil vise ham barmhjertighed, tilbage til vor Gud, for han er rig på tilgivelse. For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer.” Esajas’ Bog 55:7-9.

Vi kan ikke komme ind på den nye vej, indtil vi har forladt den gamle vej. Tanker kan ganske ofte blive meget besværlige som de kommer frem fra deres gemmesteder.

Satan giver ikke let slip på en person; derfor kommer han med mange anklager. På syndens vej hvor så mange er gået, er der dybe fodspor af uretfærdighed, løgn, urenhed, grådighed, hovmod, modløshed og alt andet som er dækket af ordet “synd.”

Forlad din vej: Forlad dine tanker

Du kan ikke forlade din vej uden at forlade dine mange tanker. For at blive sat fri fra disse syndige tankebygninger og onde vaner, skal du stride troens strid. Gud vil tilgive rigeligt, hvis du i al oprigtighed ønsker at forlade denne onde vej og disse onde tanker og omvende dig i sandhed.

Så vil han føre os ind på den nye vej med gode og noble tanker som kun er rene og gode. At bære en tung synde-byrde med på vejen er forfærdeligt, men lydighed mod evangeliet resulterer i frihed fra al slags synd. Vi kommer ind på en ny og levende vej i retfærdighedens tjeneste og herlighed. Frugterne er helliggørelse til alle Kristi dyder og slutningen er evigt liv i evig herlighed (Romerne 6:22).

Paulus formaner os til at glemme de ting som ligger bagud og strække os ud efter det som ligger foran, som vi ser frem mod målet af det høje kald i Kristus Jesus (Filipperne 3:14).

Derfor er der håb for mange om at dele denne pris.

Denne artikel er blevet oversat fra norsk og blev først publiceret med titlen “Forlade sin vej og sine tanker” i tidsskriftet Skjulte Skatte i Marts 1992.
© Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag | ActiveChristianity

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.