Når det går de andre godt

Når det går de andre godt

“Alting tjener mig til det gode” er noget, vi kristne ofte hører. Hvordan praktiserer jeg det i det virkelig liv, når jeg fx fristes til misundelse?

3 min. ·

“Alting tjener mig til det gode” er noget, vi kristne ofte hører. At tro på det er fantastisk. Vi er heldige, som tror på det … men hvordan praktiserer jeg det i det virkelige liv, når jeg fx fristes til misundelse? Jeg vil fortælle noget, som jeg oplevede for nylig.

“Livet er alt, hvad jeg drømte om, at det ville være” proklamerede en af mine venners Facebook-status frimodigt. “Hmmm… nogle mennesker synes bare at have alt” var min første tanke, da jeg læse det. Karriere, hak. Helbred, hak. Penge, hak. Ægtefælle, hak. Søde børn, hak. Evner, hak. Jeg kan ikke påstå, at min første reaktion var at glæde mig på deres vegne. “Hvorfor skal jeg bruge mit liv på at glæde mig over andres successer — når jeg føler, at mine egne drømme er faldet fra hinanden?” Disse følelser var stærke, næsten overvældende. Jeg følte vrede.

Som jeg sad der med disse følelser og tanker vældende frem, bad jeg en kort bøn: “Gud hjælp mig, jeg ønsker ikke at være sådan!”

Da huskede jeg et kort vers, som en ven delte med mig for mange år siden: “Ydmyg jer under Guds vældige hånd …” (Første Petersbrev 5:6). Jeg tænkte over ordene og havde en indre trang efter at blive lydig mod det. Jeg vidste, ikke mindst fordi jeg havde set denne vens liv, at lydighed mod dette Guds ord vil bringe mig fred og dyb glæde, et liv, som er urokkeligt uanset mine forhold! Jeg ved, at jeg er i Guds hænder, og alt hvad der sker, er det allerbedste for mig.

Jeg valgte at afvise alle protesttanker, misundelse og selvmedlidenhed, og følte en stærk bekræftelse af, at Gud var tilfreds med mig. Tankerne begyndte at komme: “Hvorfor ikke tænke på at gøre det godt for de andre? Er der ikke andre, som har det meget værre end mig? Hvorfor tænker du kun på dig selv?”. Mine ‘øjne' så sig omkring, og en efter en kom forskellige mennesker op i mit hjerte — deres nød er større end min. Jeg begyndte at bede for dem, sendte et par varme sms'er, fik inspiration om hvad godt jeg kunne gøre for dem. Mit hjerte blev udvidet til at omfatte og have omsorg for andre! Jeg satte mig selv udenfor billedet. Er det ikke dette fantastiske liv, som Jesus levede? Han kom ikke for at blive betjent, men for at tjene og give sit liv. Tænk hvor heldig jeg er, som kan følge Ham og ikke leve efter mine naturlige tanker og føleler, som ofte bringer elendighed, men i stedet gøre godt og sprede velsignelse!

Bibelen fortæller også, at vi skal glæde os med de glade, og jeg har allerede oplevet det i en vis grad. Det giver mig et utrolig meningsfuldt og lykkeligt liv, på trods af at jeg ikke i min situation kan ‘hakke af i alle boksene' som det kaldes. Må mine øjne blive vendt fra jordisk vinding til det himmelske — det, som bringer sand tilfredshed og glæde. Guds ord er sandt.

“Den, som vil elske livet og se lykkelige dage, han skal vogte sin tunge for ondskab og sine læber for at tale svig; han skal holde sig fra det onde og gøre det gode, søge freden og stræbe efter den.” Første Petersbrev 3:10-11

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.