Kun ved Guds ord

Kun ved Guds ord

Jeg har virkelig lært sandheden i ordene “mennesker lever ikke af brød alene.”

3 min. ·

Jeg har haft rigtig, rigtig mange gode oplevelser med Guds ord, så jeg er meget glad for, at jeg kan tro på det. Det er styrke til at gøre det gode, en trøst i nøden, et lys i mørket og fører til et sundt syn på livet både på arbejde, i familielivet og mere.

Ligesom mennesker fra Israels ødemark skulle jeg lære, at mennesker ikke lever af brød alene, men af hvert ord der udgår af Herrens mund (Ordsprogenes Bog 8:3). I min “ødemark” – da mine følelser var helt i bund, da jeg følte mig træt og udmattet, og det så ud som om problemerne ikke havde nogle løsninger – lærte jeg mere og mere at min glæde i livet, mit mod og min kærlighed til mine medmennesker kunne kun opretholdes ved næring fra Guds mund.

Jeg havde en speciel oplevelse for nogle år siden, da der blev opdaget en svulst i min mave. Lige med det samme kom disse tanker op: kræft – godartet – ondartet? Jeg kan huske den eftermiddag, hvor jeg sad på hospitalet og ventede på operationen. Bekymringer prøvede at overtage min sjæl. Det gik op for mig, at i denne situation, var det ikke nok kun at tænke på et vers som Peters Første Brev 5:7: “kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.”

Jeg havde tid og langsomt læste jeg alle skriftsteder om dette emne, som jeg kunne komme i tanke om (Matthæusevangeliet 6:25-34; Filipperne 4:4-7, osv.). Jeg kendte mange af dem udenad, men alligevel slog jeg dem op og læste igen og igen, langsomt, og længtes efter det liv disse ord indeholdt. Det var som en kamp, men langsomt forlod de tunge bekymringer mig og jeg fik fred i mit indre. Filipperne 4:6-7 var en speciel hjælp for mig: “Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus.” 

Jeg vidste at mit liv, og min families, var i Guds hænder. Gud ønsker kun vort bedste. Disse tanker bragte mig hvile og taknemlighed.

I sidste ende fandt lægerne noget ondartet i svulsten, og jeg havde brug for en operation mere. Så når der kom bekymrings-tanker, var udtrykket “med tak” nok til at drive dem væk. Derfor kan jeg sige med Paulus: “Jeg skammer mig ikke ved evangeliet; det er Guds kraft …” som gør alle som tror på det lykkelige (Romerne 1:16).

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.