Se på det usynlige

Se på det usynlige

Se på det usynlige – det som er evigt – kan gøre vore prøvelser korte og lette. Andet Brev til Korintherne 4:16-18.

2 min. ·

“Derfor bliver vi ikke modløse, for selv om vort ydre menneske går til grunde, fornyes dog vort indre menneske dag for dag. For vore lette trængsler her i tiden bringer os i overmål en evig vægt af herlighed, for vi ser ikke på det synlige, men på det usynlige; det synlige varer jo kun en tid, det usynlige evigt.” Andet Brev til Korintherne 4:16-18.

Ser jeg virkelig på det usynlige?

Nøglen til ikke at miste modet i de prøver, der kommer på vor vej, er at have øjnene vendt mod det evige. Så er det ligemeget, hvor lang en prøve er, vi kan sige at den er kort og let, fordi vi ser den virker en herlighed i os, som vil vare ved for evigt.

Det er godt at prøve sig selv, hvis vore prøver bliver tunge og virker vanskelige. Ser jeg virkelig på det usynlige, eller er fokus blevet vendt mod de midlertidige ting som forgår? Er det, at blive frelst fra min egen synd og natur og at få del i Jesu dyder min eneste trang?

Alt der kommer min vej er planlagt perfekt af Gud til min frelse. Disse er de gerninger, Gud har lagt til rette på forhånd, for at vi skal vandre i dem (Efeserne 2:10). Paulus formaner Timotheus til at “Strid troens gode strid, grib det evige liv.” Første Brev til Timotheus 6:12. Gud lavede ikke en fejl, da han tillod prøvelserne at komme vores vej; det er en mulighed til frelse!

Der står skrevet i Samlernes Bog 84:7-8, at “når de drager gennem Baka-dalen, gør de den til et kildevæld, efterårsregnen hyller den i velsignelse. De går fra kraft til kraft og får Gud at se på Zion.” Dette er Jesu disciples vidnesbyrd i alt som kommer på deres vej! Prøverne bliver muligheder for, at Kristi liv kan stråle frem for dem – det er hvad, det betyder at se på det usynlige, som ikke kan ses! De bliver grundfæstet i dette liv og går fra sejr til sejr i alt der kommer på deres vej.


Denne artikel blev først publiceret i BCC’s tidsskrift 
Skjulte Skatte i november 2016.
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.