Tage enhver tanke til fange

Tage enhver tanke til fange

Fristelser kommer som tanker – og hver fristelse er en mulighed for at sejre!

2 min. ·

Fristelser kommer som tanker – og hver fristelse er en mulighed for at sejre!

Tvivl. Frygt. Håbløshed. Det er muligt, at være chokeret over de negative tanker, der kommer ind i vore sind. Men vi skal erkende, at disse tanker ikke kommer fra Gud, og vi behøver virkelig ikke at blive chokeret eller modløse over, at vi bliver fristet af dem. De er faktisk fristelser til at blive forsagt, elendig og negativ, og som sådan har vi ingen grund til at forene os med dem. Hvis vi modsat ved tro holder fast på bekendelsen om Guds gode intentioner mod os og vore liv, så har vi et våben at kæmpe med, når de tanker banker på.

“Vi gør enhver tanke til en lydig fange hos Kristus.” (Andet Korintherbrev 10:5) Dette er en vedvarende proces, hvor Helligånden lærer os at sortere og besejre alle de tanker, der ikke kommer fra Gud.

Denne forståelse er uvurderlig. Des mere “vågen” du er, des hurtigere kan du fange og besejre tanker, som ikke er baseret på Guds ord. Dit tankeliv vil blive sundt, positivt og konstruktivt, og du vil få mere og mere del i retfærdighedens rige og fred og glæde inde i sig.

Som et resultat vil du have masser af plads til at velsigne andre i dine tanker; du kan være til rådighed for andre, fordi dine egne tanker er i orden.

“Hvorfor er du fortvivlet, min sjæl? Hvorfor skælver du i mig? Vent på Gud!“ (Salmernes Bog 43:5)

Hvad betyder det at “Vente på Gud”? Det betyder, at regne med, at hans ord er sandt og fuldstændig stole på, at han vil give os den indre fred, som det giver. Hvilken udveksling!
Mine urolige tanker for Guds fantastiske indre fred!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.