Det valg jeg tager dagligt

Det valg jeg tager dagligt

Da jeg ikke engang kendte Gud, dragede han mig langsomt mod ham. Nu vælger jeg ham dagligt.

7 min. ·

Har du nogle gang følt en trang i dit hjerte? At der er mere i livet, end det du har? At du ønsker dig “ud” af den elendighed, du befinder dig i? Har du nogle gange følt en længsel efter at være lykkelig og have en mening i dit liv? Det gjorde jeg, og jeg besluttede mig for at lytte til den længsel, som var i mit hjerte…

Jeg har altid vidst at der var en højere magt, selvom jeg er vokset op i et hjem, hvor der ikke blev talt om Gud. Når jeg ser tilbage, kan jeg se, at Gud altid har været der for mig og arbejdede på mit unge hjerte for at drage mig til ham. Siden barndommen har jeg bedt og talt til Gud om ting, jeg følte, jeg ikke kunne tale med mine forældre om, selvom jeg ikke rigtigt forstod, hvem jeg bad til.

Gud var med mig som barn

Jeg var et barn med meget temperament i et dårligt fungerende hjemme-miljø. Tingene eskalerede, og da jeg var 13, måtte jeg være væk hjemmefra i 4-5 måneder. I den tid boede jeg hos min tante og onkel, som var kristne. Det var en god oplevelse, og jeg så mennesker som var lykkelige og elskede hinanden. Jeg kunne se forskellen på dem og min egen familie. Hovedsageligt var de lykkelige, og det var min familie ikke.

Efter jeg kom hjem, gik tingene godt et stykke tid. Så blev jeg en rebelsk teenager med problemer, og jeg følte at mit liv faldt fra hinanden. Jeg vidste, jeg havde brug for hjælp, og at det eneste sted jeg kunne få hjælp, var fra Gud. Så jeg begyndte at skrive dagbog. Hver dag skrev jeg et tilfældigt bibelvers fra bibelen i min dagbog, og så skrev jeg mine tanker om det. Ved at skrive indså jeg, at jeg elskede Jesus, og at når jeg syndede, så sårede jeg ham. Jeg ønskede ikke at såre den, jeg elskede!

En lykkelig beslutning

Jeg vidste, at der måtte være mere i livet, end det jeg havde, så jeg talte med min tanke, som jeg havde boet hos de måneder som barn. Resultatet var, at hun købte en billet til mig til et kristent ungdoms-stævne i bjergene. Jeg græd hele weekenden, for jeg følte, at jeg endelig havde fundet mit hjem – det var her jeg hørte til! Jeg var utrolig taknemlig for, at Jesus ikke havde givet mig op, og at han havde tro på mig, selv når jeg ikke troede på mig selv.

Den weekend, 17 år gammel, gav jeg mit hjerte til Jesus og besluttede mig for at leve på en ny måde. Jeg omgav mig selv med mennesker som troede på Gud og kunne opmuntre og hjælpe mig, med at lære at leve for ham. Jeg ønskede at leve mit liv med ham. Jeg indså, at hvis jeg var i tvivl eller havde uro med at gøre noget, så var der sikkert en grund til det; det var min samvittighed. Mens jeg forandrede ydre ting, som hvem jeg var venner med, og hvad jeg brugte min tid op, skiftede mit fokus sig langsomt fra at kontrollere de ydre ting til mit tankeliv og indre liv. Min indstilling til alting forandrede sig.

Svaret på alting er her!

Hjemme fik jeg ingen opbakning til min beslutning og forskellen mellem ånden hjemme, og ånden når jeg kom i menigheden blev meget tydelig for mig. Jeg indså, at jeg kunne bruge disse vanskelige situationer, jeg var i, enten til at komme nærmere Gud eller miste håbet i alt. Jeg havde taget en bevidst beslutning om, at jeg var “all in” og ville leve mit liv helt for Jesus, så jeg flyttede hjemmefra. Jeg begyndte at læse rigtigt i bibelen, i stedet for bare at vælge tilfældige vers. Des mere jeg læste, des mere begejstret blev jeg. Hende jeg boede sammen med kom hjem en dag, mens jeg læste, og jeg udbrød, “Det er altsammen her! Svaret på alting er her!”

Det gik op for mig, at det var ved Guds barmhjertighed, jeg fik nåde til at give mit liv til ham og blev så lykkelig. Det betød ikke noget, hvordan min fortid var eller hvilke slags omstændigheder eller situationer, jeg var i, Gud havde kaldt på mig og havde lagt en længsel efter det gode i mit hjerte. Han havde været med mig der, i de mørkeste perioder i mig liv, og var blevet ved med at drage mig til ham.

Mere end en én-gangs-beslutning

Beslutningen om at leve for ham er ikke blevet en én-gangs-ting. Jeg skal blive ved med at vælge, at leve for ham i de små hverdags-situationer. Vælger jeg at gøre min egen vilje, eller vælger jeg at gøre hans vilje? Vælger jeg at blive vred, når nogen gør noget ondt eller dumt, eller vælger jeg at blive i godhed og kærlighed? At vælge at leve for Gud er en daglig ting og kræver en kamp, siden det ikke kommer naturligt at være god eller mild. Som jeg bliver ved med at vælge det gode og vælge at leve for Jesus hver eneste dag, bliver jeg lykkeligere og lykkeligere, bevidnet af de som er omkring mig. Mine forældre har aldrig set mig så lykkelig før og accepterer nu den måde, jeg har valgt at leve på.

“Tag dig af alt dette, lev i det, så alle kan se, at du gør fremskridt. Giv agt på dig selv og på den undervisning, du giver, hold fast ved det; for når du gør det, bliver du til frelse både for dig selv og for dem, der hører på dig.” Første Brev til Timotheus 4:15-16.

Hvis Gud kan give mig et lykkeligt, opfyldende liv for ham, kan han helt klart også gøre det for dig. Men du skal give dig selv 100% og elske ham, og ønske at tjene ham af hele dit hjerte. Jeg sad ikke og ventede på, at livets omstændigheder forandrede sig, men var aktiv i at prøve at finde Gud. Han hjalp mig og gav mig den kraft og nåde, jeg havde brug for, for at leve for ham og komme til et lykkeligt liv. Og han vil også gøre det samme for dig, uanset de situationer du befinder dig i, hvis du søger ham af hele dit hjerte (Jeremias’ Bog 29:13).

“Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve, og elsk Herren din Gud, adlyd ham, og hold fast ved ham! Så vil du leve og få et langt liv og bo på den jord, Herren lovede dine fædre Abraham, Isak og Jakob at give dem.” Femte Mosebog 30:19-20. Gud har givet os et valg; vælg livet!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.