Maria: Velsignet er hun blandt kvinder

Maria: Velsignet er hun blandt kvinder

Hvordan var Maria i stand til at tage imod den store opgave, som Gud gav hende?

De fleste af os har hørt historien om Jesus utallige gange. Vi har hørt om, hvordan englen Gabriel fortalte Maria, at hun ville føde Guds Søn ind i verden. Vi fokuserer på, hvordan jomfru Maria blev valgt ud af alle kvinderne i verden for at være Jesu mor – Gud valgte hende til at føde hans egen søn! Alt dette lyder utroligt.

Virkelighederne for 2 000 år siden

Men tag et skridt tilbage. Dette var mere end 2 000 år siden. Hvordan ville en uventet graviditet have virket, før historien om Kristus blev kendt igennem historien? Maria var en god pige og forlovet med en gudfrygtig og retfærdig mand. Folk ville sandsynligvis trække forhastede beslutninger og antage det værste.

Jeg kan forestille mig, de tanker der summede igennem hende hovede, men englen Gabriel stod foran hende. Hvordan ville det se ud, når Maria blev gravid, længe før hun var gift? Josef ville sikkert blive såret og antage, at hun havde været utro, og dette kunne føre til afvisning, at blive beskyldt af sine kære og sandsynligvis til og med blive stenet til døde. Hvem ville trods alt tro, at det var Gud der havde gjort dette mirakel i hende, uden at nogen kunne vide, at det var sandt? Hun må have vidst, at hun kunne møde stor foragt og skam, hvis hun skulle tage imod den opgave, som Gud havde bedt hende om at tage på sig.

Og alligevel svarede hun enkelt og tillidsfuldt, «Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!!» Lukasevangeliet 1,38. Uden at tøve, med fuld tillid til hvad Gud havde planlagt for hendes liv, tog hun imod både velsignelsen og prøvelserne som sikkert ville komme for at gøre det, som englen havde sagt.

Hvordan jeg kan følge Marias eksempel

Når Gud minder mig om at gøre noget – at være lydig mod det jeg læser i hans ord, eller når han peger på noget som burde have være gjort anderledes – accepterer jeg det villigt og med værdighed? Har jeg tillid til, at han ved og planlægger alle ting; at hans tanker er højere end mine tanker? Selv når det ikke giver mening – når det logiske ikke er at gøre det, som Gud siger til mig – hvad er min reaktion så?

Det kan være lettere at gøre Guds vilje, når jeg ved, at det er en velsignelse som følger den. Men hvad når folk ser på mig som lidt mærkelig? Når min familie er uenig med mig, når jeg gør det som står skrevet? Eller måske bliver jeg mobbet for at være religiøs, afvist for at have været «diskriminerende» mod andres handlinger og adfærd, foragtet for ikke at acceptere synspunkter og meninger som er populære i dagens samfund. Hvad så? Hvis jeg tænker på velsignelsen, når jeg ved, at jeg bliver misforstået, eller foragtet og afvist af verden? Hvor er min tillid så?

Marias kærlighed til sin Gud og hendes ønske om at være lydig mod hans ord vejede op mod prisen af hån og skam. Hun viste, at hun kunne blive foragtet på jorden i sin tid, og alligevel accepterede hun Guds plan for hende. Hun er virkelig velsignet blandt kvinder (Lukasevangeliet 1,42).

Når jeg ved, at der er en pris at betale – når Gud beder mig om at ofre min ære, mit ego, mit gode navn og rygte og utallige andre ting, som han viser mig, til min egen frelse, så er det vigtigt, at jeg følger Marias eksempel og fremstiller mig som en Guds tjener, villig til at gøre som han beder om, ligemeget hvad de jordiske konsekvenser måtte være.

Tænk bare på de strålende resultater der kom fra Marias enkle lydighed! Gud kunne lade sin enbårne søn søn blive født ind i verden, sådan at vi kunne få del i evigt liv! Lydighed er noget værdifuldt for Gud, som kan have vidtgående og fantastiske resultater, som vi ikke engang kan drømme om. Gud belønner de som tjener ham rigeligt.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.