Hvorfor vi kan løfte vore hoveder med håb for fremtiden

Hvorfor vi kan løfte vore hoveder med håb for fremtiden

Jesus fortæller os, at vi ikke skal lade os skræmme af de tilsyneladende skræmmende hændelser, der rammer jorden.

7 min. ·

Ligemeget hvilket stadie du er på i dit liv, hvor du befinder dig i verden, din velstand, alder, helbred eller sociale status, er der en fjende, de fleste af os møder på et tidspunkt i vore liv – det er frygt for fremtiden. Hvem ønsker ikke at være helt færdig med denne fjende og have hvile? Personligt er det det, jeg længes efter, og jeg ved, som jeg kommer nærmere Gud i det skjulte, at han vil give en større og større fylde af fred som en fast klippe under mine fødder.

Den nuværende situation

Jeg flyttede til Asien for flere år siden på grund af mit arbejde. I starten af dette år ramte den nu velkendte coronavirus-pandemi denne del af verden. Strikte regulationer og en nedlukning af byen resulterede heldigvis i at relativt få blev smittet af virussen. Men det var en uvirkelig tid. En by kendt for at være tæt befolket og myldre med støj og aktivitet, var næsten stille. Gaderne var tomme. Der var panik, frygt og frustration.

Der er nu gået over to måneder, og nu står det klart, at virussen har fundet sin vej over land og hav til næsten alle lande i verden. Mens jeg sidder og skriver er over to millioner blevet smittet, over hundrede tusinde er døde, grænser er lukkede, lande er lukket ned, borgere er i karantæne, og hele verden lever i usikkerhed, frygt og megen sorg

På sociale platforme og i nyhederne spekulere folk på, om det er et tegn på de sidste tider. Det er måske denne frygt, at enden kommer nærmere, som folk tænker på. Dog, ligemeget hvor skræmmende den nuværende situation virker, fortæller Jesus os, at vi ikke skal lade os skræmme af de tilsyneladende frygtelige hændelser, som går over verden (Matthæusevangeliet 24:6-8). Faktisk siger han i Lukasevangeliet 21:28, at vi skal “løfte jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.”

Hvorfor du kan løfte dit hoved

“Og fordi lovløsheden tager overhånd, skal kærligheden blive kold hos de fleste. Men den, der holder ud til enden, skal frelses.” Matthæusevangeliet 24:12-13.

At holde ud betyder, at holde ud i vor kærlighed til Jesus. Selvom vi kan blive stærkt fristet til at frygte, er der ingenting vi faktisk behøver at frygte, hvis vi elsker ham. “Frygt findes ikke i kærligheden, men den fuldendte kærlighed fordriver frygten …” Johannes’ Første Brev 4:18. Kærlighed til Jesus giver os et anker, som vi kan holde sikkert fast på i alle tider og perioder. Han vil aldrig slippe eller forlade os. Dette forhold til Jesus bliver ved efter dette nuværende liv – det er evigt.

Tro taler om fremtiden. Så længe vi lever, er der håb – håb om at vi kan holde ud indtil enden og være klar til Jesus. Tro på dette, vil føre os til hjertets omvendelse, til at lave radikale forandringer og få vort liv i orden, ifølge det vi forstår i Guds ord. “Elsker I mig, så hold mine bud.” Johannesevangeliet 14:15.

Selv røveren på korset ved siden af Jesus vidste, at så længe han trak vejret, kunne han gøre sine ting op. I hans sidste øjeblikke gav han sit hjerte til Gud, og Jesus lovede ham en plads i paradis. Vi ved ikke, hvor lang tid vi har igen, men vi ved, at vi har mere tid end røveren på korset; mere til til at gå på den vej Jesus har åbnet.

Jesus er barmhjertig. Han ved, hvordan det er at blive fristet. Han ved, hvad det er at gå igennem prøvelser. Han var et menneske, salvet med sorger (Esajas’ Bog 53). Grunden til at han valgte at komme til jorden, da han havde alt i himlen, var at få brødre og søstre. Han kærlighed til menneskeheden er større end ord kan udtrykke. Han ønsker, at det skal gå godt for dig! (Første Brev til Timotheus 2:4; Peters Andet Brev 3:9).

Så længe vi lever, finder vi ting, vi kan gøre bedre. Ikke bliv modløs. Jesus leder ikke efter perfekte mennesker. Ingen af os ville passe til den beskrivelse. Han leder efter disciple – nogle som er lydige mod det, han taler, og hvis hoveder og hjerter er løftet mod ham. Så kan vi stole på Gud og tro på at vort liv er i hans hænder, og at enden ikke kommer et øjeblik for tidligt.

Vi har i dag!

Jeg tænker ofte på dette udtryk, “det kom og det gik.” Det er et lidt underligt udtryk egentlig at sige, at noget kommer, så det også kan gå over. Det er et spørgsmål om tid, før coronavirus-pandemien vil være under kontrol, og denne tid i isolation vil være forbi. Forhåbentlig vil livet, for de fleste af os, vende tilbage til mere eller mindre “normal.” Vil det have været en livs-forandrende oplevelse for mig?

Dette er en unik tid, som ingen af os før har gennemlevet eller vil glemme. Følg de love som dit lands regering laver. Dette er også en del af Guds plan for dig. Mange familier er nu hjemme og sammen. Ikke bliv træt af hinanden. Hav et mål om at fortsætte i tålmodighed, godhed, taknemlig og stol på ham uden at klage over eller beskylde de omkring dig. Vær hurtig til at sige undskyld, hvis du har gjort noget som sårer. Vær kreativ og gør det godt for alle i dit hjem. Må dette være en tid, som de du lever sammen med kan se tilbage på med gode og glade minder.

Bed for andre, ikke bare de du kender, men specielt for din regering og de sundhedsmedarbejdere som arbejder modigt dag og nat. Der er mange som oplever enorm sorg og smerte i denne tid. Bed for dem, selvom du ikke kender dem personligt. Tænk på de som er ensomme eller bange.

Frem for alt, brug denne tid til at lære Gud at kende på en dybere måde. Brug tid på at reflektere over dit liv og Guds ord. Måske er der ting, du burde få i orden og bede om tilgivelse for? Er der ting som plager din samvittighed? Det er faktisk, når du er stille, at Gud kan tale mest til dig, hvis du er villig til at høre. Du kan komme ud af denne periode som en forandret person indvendig, hvis du bruger tiden godt.

Gud skabte universet. Der er ingenting, han ikke kan eller som kan stoppe ham. Han holder verden i sine hænder. “Nej, folkene er som dråber i en spand, de regnes som støv på vægtskåle …” Esajas’ Bog 40:15. Kunne Gud ikke have stoppet denne mikroskopiske virus, før den spredte sig til verdens hjørner? Selvfølgelig kunne han det. Men jeg tror personligt fast på, at han ønsker, at vi skal stoppe op og vågne op for tidens vigtighed, og for hvad der kommer bagefter – evigheden. Alt dette er en del af Guds plan, og han har det fulde overblik. Vi skal søge Gud med et sandt og oprigtigt hjerte. Det er ikke enden endnu. Det er stadig nådens tid, og det burde fylde os med stor beslutsomhed, håb og glæde!

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.