Friste Gud: Kan man virkelig det?

Friste Gud: Kan man virkelig det?

Jesus sagde det. Men hvad vil det sige at friste Gud? Kan jeg findes skyldig i det?

“Der står også skrevet: ›Du må ikke friste Herren din Gud.‹.” Matthæusevangeliet 4:7.

“Du må ikke friste Herren din Gud,” var Jesu bestemte svar til Satan i ørkenen, da han blev fristet til at kaste sig ud over en klippe, så Gud kunne redde ham. Der står også skrevet i det gamle testamente som et af budene som Moses gav israelitterne. Men hvad betyder det at friste Gud?

Hvad vil det sige at friste Gud?

Vi er alle født med en samvittighed, en “indre stemme,” hvilken er en vejleder der fortæller os hvad som er rigtigt og forkert. Selv som børn kan vi mærke, når vi er gået imod denne indre stemme.

Dog, hvis vi bevidst gør, det vi ved er forkert og går imod vores samvittighed og stadig forventer at Gud skal velsigne og tilgive os igen og igen for ting, vi ved er forkerte, så frister vi ham.

I den gamle pagt lovede Gud at velsigne israelitterne, hvis de holdt budene, men han lovede også at der ville komme en forbandelse over dem, hvis de ikke fulgte de bude, han gav dem (Femte Mosebog 30:19). Israelitterne var frie til at vælge om der skulle komme velsignelse eller forbandelse, og de valgte ofte at bryde lovene og vendte sig fra Gud i deres hjerter. Dog forventede de stadig at blive velsignet med jordiske velsignelser!

Det er så let at have denne indstilling. Jeg ønsker Guds velsignelse over mit liv; at have et godt liv. Men jeg vil også leve lidt for mig selv, gøre tingene på min måde og give efter for begæret i mit kød. Måske er det at være sammen med venner, som jeg ved er dårlig påvirkning, være bange for at stå op for noget, jeg ved er forkert eller at tage steder hen, hvor jeg ikke burde være. Måske tænker jeg det ikke er så farligt, fordi jeg er god “det meste af tiden”, og “selvfølgelig ønsker Gud at jeg skal være en normal person og hygge mig.” Eller måske går jeg endda så langt, at jeg tænker “jeg beder bare om at blive tilgivet bagefter, og så bliver alt okay.” Når jeg har denne indstilling, så frister jeg Gud, fordi jeg ønsker hans velsignelse og alligevel bliver ved med at synde bevidst.

Den indstilling er faktisk bare stolthed og arrogance, hvilket får Gud til at stå mig imod! Hvilken forfærdelig tanke at Gud står mig imod – det er en sand forbandelse! Men hvis jeg hellere vælger at ydmyge mig selv og opgive mine egne lyster og begæringer, så jeg gør hans vilje hellere end min egen, så vil han overøse sin nåde over mig. Det er i sandhed at være velsignet af ham! (Jakobs Brev 4:6; Peters Første Brev 5:5).

Læs mere her: Hvad er sand ydmyghed?

Tage det rigtige valg

I Johannesevangeliet 8:12 sagde Jesus, “Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.” Hvis jeg går imod, det jeg ved er forkert, så går jeg villigt ud i mørket og Gud kan ikke velsigne mig. Faktisk vil der komme en forbandelse over mig. Men hvis jeg virkelig elsker Jesus og ønsker at behage ham i alt, jeg gør, så vandrer jeg i lyset, som han gjorde. Det betyder, at når jeg skal tage et valg, så vælger jeg at gøre det som er rigtigt, fordi jeg ikke ønsker at skuffe ham. Det vil koste mig noget at miste mit eget liv – min egen vilje, begærer, tanker, osv. – for hans skyld. Men når jeg gør dette, får jeg fred i mit hjerte, fordi jeg ved, at selvom ingen ser mit offer, er jeg velbehagelig for Gud og hans velsignelse er over mig (Matthæusevangeliet 10:39).

Der står skrevet om Jesus, at han “elskede ret og hadede uret,” og det er også sådan Gud altid har haft det (Hebræerne 1:9). Hans øjne går over hele jorden og ser efter de som har trang til at være retfærdig, selv når ingen ser det, af kærlighed til ham (Anden Krønikebog 16:9).

“Gå og synd ikke mere”

I ørkenen brugte Jesus Guds ord til at sejre over Satan. I hans liv her på jorden, gjorde han det også muligt for os: “Gå, og synd fra nu af ikke mere.” Johannesevangeliet 8:11.

Når jeg har denne indstilling, at jeg virkelig ønsker at behage Gud i alt, så giver han mig Helligånden som opmuntrende vil styrke mig, så jeg kan sejre over synden! Lige så meget som han hader synden, elsker Gud os og han ønsker, at vi skal opleve hans velsignelse i vore liv. Han har lovet, at når vi giver ham alt, så vil han øse sin velsignelse over os, så meget at der ikke er plads til at modtage det! (Malakias’ Bog 3:10). Denne velsignelse er ikke kun med jordiske ting, men meget mere med sejr og frihed fra synd, og løftet er, at vi får del i de største og dyreste løfter, som Gud har givet os! (Peters Andet Brev 1:2-4).

Læs mere om de løfter Gud har givet os: 25 motiverende bibelvers om de løfter vi kan glæde os til

Bibelen er fuld af løfter for de som holder Guds bud, men der er også konsekvenser for de som vælger ikke at gøre det, de ved er rigtigt. Da han gav budene, gav han israelitterne et valg, og han giver også os dette valg nu. “Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet …” Femte Mosebog 30:19. Må vi være vågne for at se de muligheder Gud giver os til at ydmyge os, så hans velsignelse han være over vore liv!

Måske er du interesseret i at læse mere op vor temaside om sejr over synd.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.