Vælge at tro: Hvordan ser et mirakel ud?

Vælge at tro: Hvordan ser et mirakel ud?

Del 2: Er det eneste mirakel, hvor jeg tager min baby op en morgen, og voilá – han er 100 % helbredt?

5 min. ·

Hvis du ikke har læst del 1 af Rachel’s historie, kan du læse den her

Min indstilling var at stole fuldstændig på Gud. Men næste skridt var at finde helbredelse til min søn. Jeg havde stadig et barn med en indviklet diagnose, et usikkert udfald og ingen svar.

Vor familie bad, vor lokale menighed bad, vore venner bad. Vi bad alle om helbredelse og om et mirakel. Jeg var meget glad for alle disse bønner. Det var en trøst, specielt fordi dagene med at tage sig af vores baby var lange; han kæmpede stadig med at trives, og nogle gange så tingene værre ud dag for dag.

Så jeg holdt fast i bønnen, og bad Gud om et mirakel. Men det føles som om timerne blev til dage, hvilket blev til uger og så til måneder. Intet “mirakel”, ingen forandring – ingenting!

(Artiklen fortsætter efter videoen)

Hvordan ser et mirakel ud?

Men så begyndte jeg at tænke, hvordan ser et mirakel ud? Er det eneste mirakel, hvor jeg tager min baby op en morgen og voilá, han er helbredt? Hvad gør jeg i mellemtiden? Sidder jeg bare og venter på at dette “mirakel” skal komme, og undrer mig over hvorfor ingenting sker?

Så jeg begyndte at bede: “Gud, hvad gør jeg?” Og af alle ting blev jeg mindet om en vits!

En mand var fanget på sit tag i en stormflod. Han bad Gud om at blive frelst fra at drukne. Snart kom en mand i en robåd og råbte til manden på taget, “hop ombord, jeg kan redde dig.” Den strandede mand råbte tilbage, “nej, det er ok, jeg beder og Gud kommer til at redde mig.” Så robåden sejlede videre. Så kom der en speedbåd forbi. Manden i speedbåden råbte “hop ombord, jeg kan redde dig.” Til dette, svarede den strandede mand igen, “nej tak, jeg beder og Gud kommer til at redde mig. Jeg har tro.” Så speedbåden sejlede videre. Så kom der en helikopter forbi, og piloten råbte ned, “tag fat i dette reb og jeg løfter dig forsigtigt op.” Du kan sikkert gætte, hvad den strandede mand svarede. Så helikopteren fløj modvilligt væk. Hurtigt steg vandstanden over taget, og manden druknede. Da han kom til himlen, konfronterede han Gud “Jeg havde tro på dig, men du frelste mig ikke, du lod mig drukne! Jeg forstår ikke hvorfor!” Hvortil Gud svarede, “jeg sendte dig en robåd, en speedbåd og en helikopter, hvad mere havde du forventet?”

Det gik op for mig, at jeg ikke kan have mine egne idéer om, hvad Gud skal gøre. Hvis jeg bare ventede på, at et magisk lyn ville slå ned og løse mit problem, så stod jeg overfor en stor skuffelse. Gud ville ikke bare have manden til at blive der, men til at føre sin tro ud i gerning!

I bibelen kan vi også læse en historie der viser, hvordan tro med gerninger har resultater: “Dér lå der en mand, som havde været syg i 38 år. Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: »Vil du være rask?« Den syge svarede: »Herre, jeg har ikke et menneske til at hjælpe mig ned i dammen, når vandet er bragt i oprør, og mens jeg er på vej, når en anden i før mig.« Jesus sagde til ham: »Rejs dig, tag din båre og gå!« Straks blev manden rask, og han tog sin båre og gik omkring.” Johannesevangeliet 5:5-9.

Det er meget let at beskylde og have undskyldninger, når vi ikke ser Gud svare på den måde, vi forventer. Eller måske bare endeligt at acceptere vor situation.

Troen skal være aktiv

Det gjorde sikkert ondt i enhver muskel i den mands krop, at komme sig over vandet. Han havde måske tanker som dette, “Andre mennesker har det lettere. Måske er de blinde, men de kan stå og gå. De døve har det ikke så hårdt som mig, osv.”

Men det er en fælde. Den mand lå ved dammen i 38 år!

Gud vil have os til at handle. Normalt er det noget lige foran os, men vi har for mange undskyldninger, og ønsker at Gud “mirakuløst” fikser det.

Gud ønsker mere. Han ønsker, at vi skal lære ham bedre at kende (Jakobsbrevet 4:8). Aktiv tro er vejen, der fører os tættere på ham. Det blev så klart for mig. Jeg skulle tage alle mine bønner og gøre min tro aktiv. Jeg skulle rejse mig op og handle!

Jeg ved dette, for sådan har det været for os. Ved at være aktiv og have Gud med mig, har vi set mange mirakler. Mirakler som vi måske ikke havde set, hvis jeg ikke var villig til at have det ubehageligt.


Hvis du ikke har læst del 1 af Rachel’s historie, kan du læse den her.

Klik her for at læse den sidste del af Rachel’s vednesbyrd og hvilke slags mirakler, de oplevede!

 

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.