Hvordan jeg opdagede den kritiske nøgle til at få nåde

Hvordan jeg opdagede den kritiske nøgle til at få nåde

“For nogle år siden ramte et spørgsmål mig hårdt …” Læs om Thomas Auchets livs-forandrende øjeblik.

6 min. ·

Hvordan få Guds nåde

Der er et vers i Jakobs Brev som kan hjælpe dig i enhver situation. Det har jeg oplevet. Det er meget enkelt, derfor er det let at huske:

Derfor hedder det: Gud står de hovmodige imod, de ydmyge viser han  nåde.” Jakobs Brev 4:6.

Det er et meget velkendt vers, og hvis du husker dette vers i hver situation, du møder i dagliglivet, er det nøglen til problemer. Når du taler med nogen som ikke er venlige mod dig, så vær ydmyg, og du vil finde den rigtige måde at reagere på. Når du skal tage en beslutning, stor eller lille, så vær ydmyg og Gud vil give dig hans nåde, og du vil finde en vej. Dette vers har virkelig hjulpet mig alle disse år.

Læs også: Hvad er sand ydmyghed?

“Jeg er ingenting”

For et par år siden var jeg på et kristent nytårs-stævne. Det var 31. december, og jeg sad på et møde, da denne tanke kom til mig. “Hvorfor er jeg her? Har jeg personligt valgt at være her?” Jeg kom i menigheden og nød at være sammen med mine venner og de unge, at være involveret i frivilligt arbejde og andre aktiviteter. Men da Gud sendte mig dette spørgsmål: “Hvorfor er du her? Har du personligt valgt at være her?”, og jeg skulle indrømme, at jeg var der i min egen styrke, og det var fordi jeg havde sådan et stort ego, at han måtte konfrontere mig med dette.

Efter det jeg oplevede på stævnet, gik jeg igennem og hård periode. Følelsesmæssigt var jeg langt nede, og det var en trist periode for mig. Det varede omkring fem år. Men Gud måtte arbejde med mig på forskellige måder for at nedbryde min menneskelige styrke. Han viste mig, at min egen fornuft ikke kunne føre mig til lykke. Jeg havde så mange spørgsmål uden svar. Men jeg skulle gå igennem netop denne situation, hvor Gud skulle vise mig: af dig selv er du ingenting.

Jeg kan huske en som engang sagde, at vi skal stikke fingeren i jorden og huske, hvor vi kom fra, bogstaveligt talt. Vi er som støv i det store univers, dig er vi så stolte og indbilske, at vi bestrider Gud! Selv kunne jeg ikke finde en vej, som kunne føre til glæde og fred. Jeg skulle ydmyge mig selv. Jeg skulle indrømme, at det kun er ved Guds nåde, at jeg kan se livet, og gå den vej Jesus gik (Johannesevangeliet 5:30).

“Jeg er ingenting” betyder ikke “jeg har ingen værdi.” Jeg er meget dyrebar for Gud. Han skabte mig så perfekt. Men at modtage Guds nåde over mit liv, skal jeg indrømme, at han er den almægtige Gud som har alt i hans hånd. Denne hånd kan løfte mig op, hvis jeg ydmyger mig selv, men den kan også ydmyge mig, hvis jeg ophøjer mig.

Jeg kan huske, at jeg læste i Matthæusevangeliet 5 om saligprisningerne. “Salige er de fattige i ånden,” og så videre. Og jeg tænkte, “Okay, hvis jeg bare kan tro dette enkle ord, så vil jeg blive velsignet.” Hvis jeg ydmyger mig selv, kommer Gud til at velsigne mig. Og det er præcis, hvad der skete. Derfor er jeg meget taknemlig for den periode. Jeg oplevede virkelig, at ved Guds nåde, er det muligt.

Igennem den tid forstod jeg ikke, hvad der skete. Men nu er jeg helt overbevist om, at vejen er, at gå ned. Hver dag husker jeg dette vers. Det er meget enkelt faktisk. Hvis der er to veje, så kan jeg altid vælge vejen ned. At være ydmyg er vejen. Der sker ingen fejltagelser, hvis du gør det.

Læs også: En bedre forståelse af nåden

Mennesket er ingenting

Jeg er læge, og jeg arbejder på intensiv afdelingen. Jeg ser en masse død og livets afslutning. Til trods for det ser jeg også, hvor “ingenting” vi er. Jeg sidder her, og jeg har et godt helbred, men måske ligger jeg i en seng på intensiv om nogle timer. Måske kommer jeg i en bilulykke eller måske er jeg syg, men jeg ved det ikke endnu. Så, vi er ingenting.

Jeg har set så mange mennesker, meget unge mennesker, meget stærke. På få dage eller uger er de væk. Det var også noget der hjalp mig, at tænke over hvor alvorligt livet er, og hvor skrøbelig vor tilstand som mennesker.

I slutningen af livet kan du tydeligt se resultatet af det liv, du har levet. Jeg har set mennesker som har levet for sig selv, og de er alene, triste og bitre. Jeg har også set andre som har fred, med sin familie. Jeg tænker, det var resultatet af deres liv. Det har også hjulpet mig.

“Men han svarede: »Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed«.” Andet Brev til Korintherne 12:9.

Nøglen til at modtage nåde var der, lige foran mig. Jeg skulle bare overgive mig. I min svaghed kan Gud hjælpe mig. Denne nøgle har åbnet en ny dør. Bag den dør er vejen til at blive en sand Jesu discipel. Han ydmygede sig selv til døden på korset! (Filipperne 2:8) Det er den vej som fører til himlen – at gå ned!

Min dybe trang er at vandre trofast på denne vej. Det ender med evigt liv – hvilken belønning! Her på jorden resulterer livet i fred, glæde og sand lykke. Jeg kan modtage alt, jeg har brug for i alle livets stadier.

Gud giver den ydmyge nåde. Det er en enkel og evig Guds lov.

Skrifsteder er taget fra bibelen.dk, den autoriserede oversættelse af bibelen 1992, med mindre andet er specificeret. Copyright © Det Danske Bibelselskab 1992.